EU & arbetsrätt 4 2001
Svår
förlikning om arbetstider vid vägtransporter I oktober
lade kommissionen fram ett förslag till en helt ny förordning
om harmonisering av viss sociallagstiftning på vägtrans-portområdet
(KOM(2001)
573 slutlig). Därmed är alla de tre beståndsdelarna
i kommissionens paket med åtgärder mot social dumpning i vägtransportbranschen
på väg genom lagstiftningsmaskineriet (se
EU & arbetsrätt nr 4/00). Förordningen,
som innehåller regler om körtid och vilotid för både
anställda chaufförer och egenföretagare, skall ersätta
den nu gällande förordningen
nr 3820/85 med samma rubrik. Anledningen
är att dagens regler är både svårtolkade och lätta
att kringgå eftersom de innehåller mängder av undantagsmöjligheter.
Många typer av fordon omfattas inte alls av förordningen. Därför
kan förare växla mellan fordon för vilka reglerna gäller
och fordon som inte omfattas, utan att man kan kontrollera hur länge
de faktiskt har kört. I den nya förordningen skall antalet undantagna
fordonsslag reduceras till ett minimum. Dessutom skall förarna registrera
all sin körtid, även om de under delar av sin arbetsdag kör
fordon som inte omfattas av förordningen. Ett annat
problem är att en tillsynsmyndighet som upptäcker att en förare
brutit mot reglerna på en annan medlemsstats territorium inte kan
bestraffa föraren för detta, trots att den tidigare överträdelsen
kan göra att föraren är en trafikfara i den medlemsstat
där överträdelsen upptäcks. Också detta skall
den nya förordningen råda bot på. Jämsides
med denna skall ett nytt direktiv om arbetstider (d v s inte bara körtid,
utan även annan arbetstid) vid vägtransporter gälla. Det
förslaget ligger för tillfället i förlikningskommittén,
eftersom parlamentet hade allvarliga invändningar mot ministerrådets
gemensamma ståndpunkt från i våras. Även
medlemsstaternas regeringar har haft svårt att enas om detta direktiv.
Den stora tvistefrågan har varit om inte bara arbetstagare utan
även egenföretagare skall omfattas. I slutet av förra året
föreföll det som om tillräckligt många av ministerrådets
medlemmar skulle kunna gå med på att direktivet skall tillämpas
på egenföretagarna, men inte förrän tre år
efter att det har genomförts för övrigt. Men i den gemensamma
ståndpunkten hade egenföretagarna undantagits, och det är
framför allt om detta som striden nu står i förlikningskommittén.
Om den inte kommer fram till en lösning före den 18 januari
2002 faller hela lagförslaget. Den tredje
beståndsdelen i kommissionens strategi går ut på att
varje yrkesförare som kör mellan medlemsländerna skall
ha med sig ett personligt förartillstånd, där etableringsstaten
intygar att han eller hon anlitas i överensstämmelse med den
statens lagregler och övriga bestämmelser som rör anställningen
av förare. Detta skulle genomföras genom en ändring i förordningen
nr 881/92 om tillträde till marknaden för godstransporter. I oktober
antog ministerrådet en gemensam ståndpunkt om detta förslag.
Men inte heller den lär gå igenom utan besvär. Ministerrådets
ståndpunkt är nämligen att enbart förare som är
medborgare i tredje land skall vara tvungna att ha ett sådant här
tillstånd. Parlamentet och kommissionen anser däremot att även
medlemsländernas egna medborgare bör omfattas av detta krav,
om än efter en övergångstid. En fråga som har väckts
i detta sammanhang är om det inte strider mot gemenskapsrättens
princip om likabehandling när det gäller arbetsvillkor och mot
de avtal som EU har med tredje länder att kräva förartillstånd
endast av dessa länders medborgare. Kerstin Ahlberg |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |