EU & arbetsrätt 4 2001
Uppseendeväckande
helomvändning i Efta-domstolen av Norges regering Den norska
regeringens ombud skapade sensation vid den muntliga förhandlingen
i Efta-domstolen i målet om det kommunala pensionsavtalet. Den nya
(borgerliga) regeringen hade beslutat att dra tillbaka den tidigare (socialdemokratiska)
regeringens yttrande, och i stället hävda att klausuler av en
typ som finns i de omstridda kollektivavtalen kan innebära otillåten
konkurrensbegränsning. Bakgrunden
är att elva norska kommuner, som på eget bevåg lämnat
den gemensamma kommunala pensionskassan och gått över till
privata försäkringsbolag, har stämts för kollektivavtalsbrott
tillsammans med sin arbetsgivarorganisation (se
EU & arbetsrätt nr 2/1999). Enligt kollektivavtalet måste
ett sådant byte av försäkringsgivare godkännas av
avtalsparterna, vilket alltså inte skett i det aktuella fallet.
Arbetsgivarna försvarar sig med att kollektivavtalet strider mot
EES-avtalets regler om otillåtna konkurrensbegränsningar. Dessa
regler är likadana som motsvarande regler i EG-fördraget, men
trots att EG-domstolen gett besked om hur EG-fördraget skall tolkas
i en rad närmast identiska mål (se t ex C-67/96
Albany och EU & arbetsrätt
nr 3/1999), ansåg sig Arbeidsretten inte kunna avgöra den
norska tvisten innan den fått besked från Efta-domstolen om
hur den tolkar EES-avtalet på den här punkten. Den tidigare
norska regeringen yttrade sig i målet inför Efta-domstolen
på ett sätt som innebar ett stöd för arbetstagarparternas
ståndpunkt. Den menade att EG-domstolens praxis i Albany m fl mål,
som innebär att kollektivavtal i allmänhet inte omfattas av
konkurrensrättens regler, ger tillräcklig ledning för att
avgöra tvisten i Arbeidsretten, och att det inte är nödvändigt
att gå igenom alla de frågor som denna hade ställt till
Efta-domstolen. Ja, menade
regeringen, om Efta-domstolen besvarade alla dessa detaljerade frågor
skulle den göra något mer än att enbart tolka EES-avtalet.
Då skulle den i praktiken tilllämpa EES-avtalets regler på
de faktiska omständigheterna i den aktuella tvisten, vilket är
den nationella domstolens sak. Alldeles bortsett från det faktum
att pensionsavtalet inte omfattades av den omstridda artikeln i EES-avtalet,
borde Efta-domstolen alltså avstå från att besvara Arbeidsrettens
frågor på grund av bristande kompetens, ansåg regeringen. I slutet
av oktober höll Efta-domstolen muntlig förhandling i målet.
Men då hade alltså en ny regering tillträtt i Norge.
Den
nya regeringen har en annan tolkning av EG-domstolens praxis, säger
regeringens ombud, underdirektör Beate Ekeberg vid utrikesdepartementet. Den
menar att enbart avtalsbestämmelser som bidrar till att förbättra
arbetstagarnas arbetsförhållanden är undantagna från
konkurrensrättens regler, medan klausuler som inte är nödvändiga
för att förbättra arbetstagarnas förhållanden,
exempelvis sådana som tar sikte på att skydda en viss leverantör
av försäkringar, omfattas av dessa. Efta-domstolens
tolkningsbesked väntas kring årsskiftet och Arbeidsrettens
dom någon gång i vår. Kerstin Ahlberg |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |