EU & arbetsrätt 4 2001
Intressant antologi om regleringen av europarättens efterlevnad Claire Kilpartick, Tonia Novitz & Paul Skidmore (ed.): The Future of Remedies in Europe, Hart Publishing 2001, 303 sid, ISBN 1 84113-082-6 I denna antologi
behandlas olika aspekter av hur europarättsliga regler kan rättsliggöras
vid nationella och internationella domstolar. Begreppet remedy
har i EG-domstolens och Europadomstolens praxis givits en vidsträckt
innebörd. Begreppet innefattar inte bara sanktionsregler utan även
processregler. Antologin behandlar både EG-rätten och rättsakter
som härrör från samarbetet inom Europarådet, främst
europakonventionen om mänskliga rättigheter och den sociala
stadgan från 1961. Antologin innehåller 14 uppsatser, skrivna
huvudsakligen av brittiska akademiker. Om man betraktar
EG-fördraget är det tydligt att dess författare tänkte
sig att övervakningen av staternas genomförande av EG-rätten
i första hand skulle åvila kommissionen, ytterst genom fördragsbrottstalan
(nuvarande artikel 226 EG). Denna form av övervakning av reglernas
efterlevnad betecknas som the public enforcement model. Denna
modell har i EG-domstolens praxis kompletterats med en private enforcement
model, främst genom utvecklandet av principerna om EG-rättens
företräde, direkt effekt och medlemsstaternas skadeståndsansvar
vid överträdelser av EG-rätten. Genom dessa principer har
enskilda givits en möjlighet att angripa brister i den nationella
regleringen (Claire Kilpatricks artikel). Man kan säga att de möjligheter
och begränsningar som ligger i the private enforcement model
utgör det sammanhållande temat i antologin. Boken innehåller
fyra avdelningar. Den första diskuterar dialogen mellan EG-domstolen
och de nationella domstolarna. Den andra innehåller bidrag om regleringen
av efterlevnaden på olika rättsområden, däribland
arbetsrätten (Bernard Ryan). I den tredje avdelningen analyseras
samspelet mellan olika rättsliga system, som EG-rätten och europakonventionen
(Herman G. Schermers). I den avslutande delen behandlas valet mellan tillgång
till domstolsprövning och andra former för övervakning
av att medlems- eller konventionsstaterna uppfyller sina åtaganden.
Bland annat uppmärksammas skillnaderna i övervakning av europakonvention
och den sociala stadgan (Tonia Novitz). Antologin spänner över vida områden. Bidragen är genomgående välskrivna och ger upphov till många reflexioner. En sådan är hur viktig den av EG-domstolen utvecklade modellen för att låta enskilda kontrollera EG-rättens genomförande i medlemsstaterna har varit för utvecklingen av EGs materiella regler. Om man t ex jämför förbudet mot könsdiskriminering i EG-rätten och samma förbud i det sociala stadgan är EG-rätten på nästan varje punkt mer utvecklad (se Lotta Lerwall, Könsdiskriminering, Iustus 2001). Medan EG-rätten har varit starkt pådrivande för rättsutvecklingen på nationell nivå har den sociala stadgan, för att låna ett utryck av Bob Hepple, varit little known, rarely referred to and often ignored in practice. Denna skillnad i betydelse torde till stor del förklaras av the significant absence of a court vid övervakningen av stadgan (se Tonia Novitz artikel). Inom EG-rätten har rättsutveckling i hög grad skett genom EG-domstolens praxis, främst efter begäran om förhandsavgörande från nationella domstolar. Förfarandet
med förhandsavgöranden har givit nationella aktörer en
möjlighet att via nationella domstolar nå EG-domstolen och
därigenom ifrågasätta de nationella reglerna. Denna möjlighet
att flytta fram positionerna för jämställdheten har använts
flitigt av fackföreningar, rätts-vetenskapsmän och enskilda
praktiskt verksamma jurister. Att dessa strävanden mött så
pass stor acceptans i EG-domstolen tycks delvis sammanhänga med att
de sammanfallit med domstolens allmänt integrationsvänliga hållning. Jonas Malmberg |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |