EU & arbetsrätt 4 2001
Sociala
hänsyn vid offentlig upphandling Den 15 oktober
2001 sände Europeiska kommissionen ut sitt länge väntade
tolkningsmeddelande om möjligheterna att ta sociala hänsyn vid
offentlig upphandling (se EU & arbetsrätt
nr 3/2001). Alla relevanta
aktörer tycks vara eniga om att offentliga uppdragsgivare inom EG-fördragets
och EU-rättens allmänna ramar själva får bestämma
vad de vill köpa, inklusive exempelvis social- eller arbetsmarknadspolitiska
projekt Särskilt
kontroversiellt i kommissionens tolkningsmeddelande är att den hävdar
att offentliga uppdragsgivare, när det ekonomiskt mest fördelaktiga
anbudet skall antas, bara får ta hänsyn till de ekonomiska
konsekvenser av sociala hänsyn som direkt påverkar den konkreta
uppdragsgivaren, t ex en kommun, och som direkt har samband med den produkt
eller den tjänst som det konkreta kontraktet angår. De vidare
samhällsekonomiska konsekvenserna av dåliga arbetsförhållanden
m m är det enligt kommissionens uppfattning inte tillåtet at
ta hänsyn till i en upphandlingsprocedur. Om en uppdragsgivare
prioriterar sociala aspekter mycket högt, och vill ha dem med till
vilket pris som helst, kan man utbjuda ett kontrakt där dessa hänsyn
är inbyggda i kontraktsvillkoren. Eventuella anbud som inte uppfyller
de (höga) sociala kraven, kommer då inte att vara villkorsmässiga
och skall avvisas. Om sociala hänsyn görs till ett kontraktsvillkor
leder det sålunda till allt-eller-inget-lösningar. Många
uppdragsgivare är förmodligen ganska praktiska. De är å
ena sidan inte ointresserade av att tillvarata sociala aspekter, men vill
å andra sidan göra det bara om det kan ske till ett rimligt
pris, som de tycker sig ha råd att betala. Sådana uppdragsgivare
har behov av att kunna avväga pris och sociala hänsyn mot varandra.
Det kan bara ske, om det är tillåtet att bjuda ut ett kontrakt
som tilldelas det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet
där såväl pris som sociala hänsyn ingår bland
de kriterier som tas i beaktande när man värderar vilket anbud
som är mest ekonomiskt fördelaktigt. När
tilldelning skall ske till det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet
kan man också använda alternativa anbud. Man kan således
tänka sig att en anbudsgivare erbjuder sig att leverera en tjänst
till olika priser, beroende på hur hög eller låg miljöstandard
och social standard som skall presteras. Ruth Nielsen
Kommissionens tolkningsmeddelande KOM(2001) 566 slutlig, den 10 oktober 2001 |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |