EU & arbetsrätt 1 2002
Dansk
avreglering med förhinder En avreglering
på arbetsmiljöområdet står högt på dagordningen
för den borgerliga regering som tillträdde i Danmark i november
förra året. Redan i februari lade den fram ett
lagförslag för att upphäva en rad regler som införts
av den tidigare regeringen. På en punkt tvingades den dock att backa
sedan EG-domstolen dömt Tyskland inte Danmark för
fördragsbrott (mål
nr C-5/00, dom den 7 februari). Det mest
kontroversiella förslaget är att företag med färre
än tio anställda inte längre skall vara tvungna att ha
någon formell arbetsmiljöorganisation. Idag måste arbetsgivaren
inrätta en sådan redan när företaget har fem anställda.
Arbetsmiljöarbetet skall i stället skötas genom personlig
kontakt. Det innebär bl a att arbetstagarrepresentanter och
arbetsgivare i dessa företag inte behöver ha någon utbildning
i arbetsmiljöfrågor. En annan
återställare innebär att utbyggnaden av företagshälsovården
till hela arbetsmarknaden skjuts upp, i första hand ett år,
men i realiteten på obestämd tid, fruktar LO. Regeringen
ville också undanta företag med färre än tio anställda
från arbetsmiljölagens krav på att upprätta skriftliga
riskvärderingar. Planerna korsades av en dom i EG-domstolen strax
innan förslaget lades fram. Då dömdes nämligen Tyskland
för fördragsbrott, eftersom tysk rätt innebar att företag
med upp till tio anställda inte nödvändigtvis behövde
ha en skriftlig riskvärdering. Det strider mot ramdirektivet om säkerhet
och hälsa i arbetet. Regeringen
hoppas att arbetsmiljöfrågor i framtiden mer än nu skall
regleras i kollektivavtal. Enligt det aktuella förslaget skall arbetsmarknadens
parter kunna sluta avtal om att själva ta över tillsynen över
att lagens föreskrifter om mobbning och sexuella trakasserier efterlevs.
Det förslaget hade dock förberetts redan under den tidigare
regeringen. Kerstin Ahlberg |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |