EU & arbetsrätt 1 2002
Sverige
måste avskaffa krav på kollektivavtal Direktivet
om information och samråd är ett tunt direktiv. Många
frågor har hänvisats till medlemsstaternas nationella lagstiftning,
bl a frågan om sanktioner. De utförliga definitionerna av begreppen
information och samråd från tidigare versioner, saknas i den
slutliga direktivtexten. Reglerna
har många likheter med motsvarande bestämmelser i den svenska
medbestämmandelagen
(MBL). Jämfört med MBLs hela regelverk om förhandlingar
och andra former för arbetstagarinflytande är direktivets krav
dock anspråkslösa, och det har hävdats att direktivet
inte fordrar några särskilda införlivandeåtgärder
i Sverige. Enligt min uppfattning bör ändå några
ändringar övervägas för att direktivet skall implementeras
på ett korrekt sätt. En principiell
skillnad i förhållande till svenska regler är att direktivet
endast omfattar företag med minst 50 anställda eller driftsställen
med minst 20 anställda. Detta påverkar dock inte MBL, eftersom
lagen omfattar alla företag oavsett storlek. (Implementeringen av
direktivet får inte leda till att befintliga nationella skyddsnivåer
sänks.) En tidigare
föreslagen regel om att samråd skall ske före vissa viktiga
beslut återfinns inte i direktivet. Det är över huvud
taget oklart hur långt skyldigheten att informera och samråda
egentligen sträcker sig och det lär så småningom
bli en uppgift för EG-domstolen att fastställa vad som är
lämpligt när det gäller tillfället, sättet
och innehållet. Sannolikt får det anses ligga i sakens
natur att samråd måste ske före beslut. Ett visst stöd
för denna åsikt ges också i direktivets ingress och av
att artikel 4.4d föreskriver att samråd skall äga rum
på ett sådant sätt att arbetstagarrepresentanterna kan
få motiverade svar på sina eventuella yttranden. För
svensk del ställer MBL redan upp ett skadeståndssanktionerat
krav på förhandlingar före beslut. I två
frågor av mera principiell art förefaller det mig dock som
om MBL inte uppfyller direktivets krav. För det första gäller
detta föreskriften i direktivets artikel 4.4e att samråd i
frågor som kan innebära väsentliga förändringar
av arbetsorganisationen eller anställningsavtalen skall föras
i syfte att söka nå en överenskommelse. Något
sådant krav finns inte i den svenska lagtexten. Det framgår
visserligen av förarbetena till MBL att förhandlingar enligt
11-13 §§ skall syfta till att leda till en uppgörelse,
men EG-domstolen har underkänt förarbeten som ett sätt
att genomföra EG-rätt. För det andra kräver MBL att arbetstagarorganisationen skall ha kollektivavtal med arbetsgivaren för att den skall ha rätt till samverkansförhandlingar och information enligt 11 och 19 §§. Enligt lagens 13 § är arbetsgivaren skyldig att förhandla med minoritetsorganisationer utan kollektivavtal i vissa frågor som särskilt rör medlem i organisationen. Implementeringen av överlåtelsedirektivet och direktivet om kollektiva uppsägningar fordrade dock ett tillägg till 13 § som innebär att en arbetsgivare som inte är bunden av något kollektivavtal alls, ändå är förhandlingsskyldig gentemot alla fackliga organisationer på arbetsplatsen i frågor som berörs av dessa båda direktiv. Det förefaller som om kravet på kollektivavtal för rätt till information och förhandling måste tas bort även för frågor som omfattas av det nu aktuella direktivet. Därmed kommer den svenska konstruktionen med att tillerkänna endast kollektivavtalsbärande fackliga organisationer vissa centrala rättigheter att uttunnas ytterligare. Birgitta
Nyström |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |