EU & arbetsrätt 1 2002
Generaladvokat: Den pension
som finska staten betalar sina anställda är lön i EG-fördragets
mening trots att pensionssystemet är lagreglerat, skriver generaladvokaten
Siegbert Alber i sitt förslag till dom i ett mål där den
finska försäkringsrätten begärt ett förhandsbesked
från EG-domstolen. Pensionssystemet faller alltså under tillämpningsområdet
för fördragets artikel 141, som förbjuder all lönediskriminering. Målet
rör en kvinna som var anställd i den finska armén, och
som inte kunde få pension förrän vid 60 års ålder,
medan en man i motsvarande situation kunde få pension upp till tio
år tidigare. Detta strider mot likalönsprincipen, hävdar
kvinnan. Finska statens
pensionslag utgör en del av det finska arbetspensionssystemet där
förmånerna bestäms oberoende av kön. Den allmänna
pensionsåldern är 65 år. Det finns dock speciallagstiftning
som föreskriver lägre pensionsåldrar inom vissa ämbetsverk,
och i det aktuella fallet dessutom skilda avgångsåldrar för
kvinnor och män som ingått i äldre regelsystem. I anställningsförhållanden
som ingåtts före1995 är avgångsåldern för
män beroende på anställningstid mellan 50
och 55 år, och för kvinnor 60 år. Den finska
regeringen menar emellertid att denna pension inte är lön utan
en sådan förmån som omfattas av direktivet
79/7 om likabehandling av kvinnor och män i fråga om social
trygghet. Det tillämpas på lagstadgade socialförsäkringar,
och tillåter medlemsstaterna att göra undantag från likabehandlingsprincipen
när det gäller pensionsåldern för ålders- och
avgångspension. Generaladvokat
Alber anför att domstolen konsekvent har tillämpat ett funktionellt
synsätt. Det centrala är om pensionen är relaterad till
anställningsförhållandet, medan pensionssystemets struktur
inte kan tillmätas betydelse. Pensionen är en förmån
som den offentliga arbetsgivaren betalar och den är fullt jämförbar
med den pension som en privat arbetsgivare betalar till sina tidigare
anställda. Den utgör alltså lön enligt artikel 141
i fördraget. Generaladvokaten
framhåller att det egentligen inte är fråga om statens
pensionslag utan om reglerna om olika pensionsåldrar inom försvarsmakten.
Olika pensionsåldrar kan utgöra en sådan diskriminerande
grund för att avsluta anställningsförhållandet som
avses i artikel 5 i likabehandlingsdirektivet
(76/207). Det blir
inga enorma summor som finska staten måste punga ut med om domstolen
går på generaladvokatens linje. Ca 200 kvinnor berörs,
och vissa av dem kommer inte att ha tjänat in full pension om de
skulle välja att sluta innan de fyller 60 år. De kan alltså
gå tidigare, men får då lägre pension. I skrivande
stund finns generaladvokatens utlåtande tillgängligt på
finska, tyska och franska. Kai Kuusi
Mål nr C-351/00, Pirkko Aulikki Niemi, generaladvokatens yttrande den 21 februari 2002 |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |