EU & arbetsrätt 2 2002
Första
frivilliga europeiska avtalet ny norm för umgänget
mellan parterna? För första gången har Europeiska Fackliga Samorganisationen och arbetsgivarorganisationerna UNICE/UEAPME och CEEP slutit ett avtal som skall genomföras, inte genom ett direktiv, utan i enlighet med de förfaranden och den praxis som arbetsmarknadens parter i medlemsstaterna särskilt tillämpar. Förhandlingsdelegationerna
enades den 23 maj, och båda sidor har enhälligt rekommenderat
organisationernas beslutande organ att anta avtalet.
Avtalet kan vara det första steget på väg mot ett system
för mer självständiga relationer mellan arbetsmarknadens
parter på europeisk nivå. Men allt beror på om genomförandet
blir framgångsrikt eller ej. Avtalet handlar
om distansarbete som regelbundet utförs någon annanstans än
i arbetsgivarens lokaler med användning av informationsteknologi.
Det omfattar alltså inte alla sorters hemarbete. Avtalets materiella
innehåll liknar de olika rekommendationer som finns på området,
t ex den rekommendation som de svenska tjänstemannaförbunden
inom handeln har antagit tillsammans med sina motparter. Intressantare
än det materiella innehållet är att parterna har enats
om att deras medlemsorganisationer skall genomföra avtalet i medlemsländerna,
och även utarbetat en metod för att följa upp implementeringen.
På så sätt skiljer sig avtalet från raden av tidigare
gemensamma rekommendationer och deklarationer. Medlemsorganisationerna
har tre år på sig. Om det skulle uppstå frågor
om avtalets innehåll, så kan de hänskjuta frågan
till avtalsparterna. Dessa kommer att inrätta en särskild grupp
dit medlemmarna skall rapportera hur avtalet har genomförts. Senast
fyra år efter att avtalet undertecknats skall gruppen ha utarbetat
en gemensam rapport om vilka implementeringsåtgärder som har
vidtagits. Om någon av parterna begär att avtalet skall ses
över, skall detta göras inom ytterligare ett år. Arbetsgivarnas utgångspunkt inför förhandlingarna var att ett eventuellt avtal under inga omständigheter fick bli rättsligt bindande. För den fackliga sidan var det ett lika absolut krav att avtalet innehöll garantier för att det skulle bli genomfört i medlemsstaterna. Balansgången
mellan dessa båda ståndpunkter avspeglas i texten. Sålunda
finns det en avsikt bakom att man talar om frågor om avtalets
innehåll och inte om tvister om avtalets tolkning.
Det är också påfallande att de materiella klausulerna
inte är formulerade som föreskrifter, utan som deklarationer:
Distansarbete är frivilligt, distansarbetare åtnjuter
samma rättigheter, arbetsgivaren respekterar distansarbetarens
privatliv etc. Den enda klausul som är uttryckt som en förpliktelse
är den som handlar om genomförande och uppföljning av genomförandet. De svenskar
som deltog i förhandlingarna, Kent Brorsson från Svenskt Näringsliv
och Tore Sellgren från SIF, tycker båda att det gick förvånansvärt
lätt att enas med tanke på parternas utgångspunkter.
Det visar sig dock att de inte är ense om vad det innebär att
avtalet skall genomföras enligt praxis på den svenska arbetsmarknaden.
För Tore Sellgren är den självklara innebörden att
det skall omsättas i svenska kollektivavtal. Absolut inte, skrattar
Kent Brorsson. Han menar att avtalet är av en helt ny typ, och att
det inte existerar någon relevant svensk praxis för hur det
skall genomföras. Arbetsgivare och fack måste alltså
diskutera fram en lösning, och för Svenskt Näringsliv är
kollektivavtal den minst näraliggande. Avtalet om
distansarbete innehåller inga sanktioner mot medlemsorganisationer
som inte uppfyller sitt åtagande. Men om det genomförs på
ett sätt som tillfredsställer både arbetsgivare och fackföreningar
kan det skapa en ny norm för umgänget mellan parterna på
europeisk nivå, där arbetsgivarna slipper förhandla under
hot om lagstiftning från kommissionen. Framtiden kommer att utvisa
om det är en drivkraft lika stark som ett hot om sanktioner. |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |