|  
       
 EU & arbetsrätt 2 2002 
 
 Första 
        frivilliga europeiska avtalet ny norm för umgänget 
        mellan parterna? För första gången har Europeiska Fackliga Samorganisationen och arbetsgivarorganisationerna UNICE/UEAPME och CEEP slutit ett avtal som skall genomföras, inte genom ett direktiv, utan i enlighet med de förfaranden och den praxis som arbetsmarknadens parter i medlemsstaterna särskilt tillämpar. Förhandlingsdelegationerna 
        enades den 23 maj, och båda sidor har enhälligt rekommenderat 
        organisationernas beslutande organ att anta avtalet. 
        Avtalet kan vara det första steget på väg mot ett system 
        för mer självständiga relationer mellan arbetsmarknadens 
        parter på europeisk nivå. Men allt beror på om genomförandet 
        blir framgångsrikt eller ej. Avtalet handlar 
        om distansarbete som regelbundet utförs någon annanstans än 
        i arbetsgivarens lokaler med användning av informationsteknologi. 
        Det omfattar alltså inte alla sorters hemarbete. Avtalets materiella 
        innehåll liknar de olika rekommendationer som finns på området, 
        t ex den rekommendation som de svenska tjänstemannaförbunden 
        inom handeln har antagit tillsammans med sina motparter.  Intressantare 
        än det materiella innehållet är att parterna har enats 
        om att deras medlemsorganisationer skall genomföra avtalet i medlemsländerna, 
        och även utarbetat en metod för att följa upp implementeringen. 
        På så sätt skiljer sig avtalet från raden av tidigare 
        gemensamma rekommendationer och deklarationer. Medlemsorganisationerna 
        har tre år på sig. Om det skulle uppstå frågor 
        om avtalets innehåll, så kan de hänskjuta frågan 
        till avtalsparterna. Dessa kommer att inrätta en särskild grupp 
        dit medlemmarna skall rapportera hur avtalet har genomförts. Senast 
        fyra år efter att avtalet undertecknats skall gruppen ha utarbetat 
        en gemensam rapport om vilka implementeringsåtgärder som har 
        vidtagits. Om någon av parterna begär att avtalet skall ses 
        över, skall detta göras inom ytterligare ett år. Arbetsgivarnas utgångspunkt inför förhandlingarna var att ett eventuellt avtal under inga omständigheter fick bli rättsligt bindande. För den fackliga sidan var det ett lika absolut krav att avtalet innehöll garantier för att det skulle bli genomfört i medlemsstaterna. Balansgången 
        mellan dessa båda ståndpunkter avspeglas i texten. Sålunda 
        finns det en avsikt bakom att man talar om frågor om avtalets 
        innehåll och inte om tvister om avtalets tolkning. 
        Det är också påfallande att de materiella klausulerna 
        inte är formulerade som föreskrifter, utan som deklarationer: 
        Distansarbete är frivilligt, distansarbetare åtnjuter 
        samma rättigheter, arbetsgivaren respekterar distansarbetarens 
        privatliv etc. Den enda klausul som är uttryckt som en förpliktelse 
        är den som handlar om genomförande och uppföljning av genomförandet. De svenskar 
        som deltog i förhandlingarna, Kent Brorsson från Svenskt Näringsliv 
        och Tore Sellgren från SIF, tycker båda att det gick förvånansvärt 
        lätt att enas med tanke på parternas utgångspunkter. 
        Det visar sig dock att de inte är ense om vad det innebär att 
        avtalet skall genomföras enligt praxis på den svenska arbetsmarknaden. 
        För Tore Sellgren är den självklara innebörden att 
        det skall omsättas i svenska kollektivavtal. Absolut inte, skrattar 
        Kent Brorsson. Han menar att avtalet är av en helt ny typ, och att 
        det inte existerar någon relevant svensk praxis för hur det 
        skall genomföras. Arbetsgivare och fack måste alltså 
        diskutera fram en lösning, och för Svenskt Näringsliv är 
        kollektivavtal den minst näraliggande. Avtalet om 
        distansarbete innehåller inga sanktioner mot medlemsorganisationer 
        som inte uppfyller sitt åtagande. Men om det genomförs på 
        ett sätt som tillfredsställer både arbetsgivare och fackföreningar 
        kan det skapa en ny norm för umgänget mellan parterna på 
        europeisk nivå, där arbetsgivarna slipper förhandla under 
        hot om lagstiftning från kommissionen. Framtiden kommer att utvisa 
        om det är en drivkraft lika stark som ett hot om sanktioner.  | 
  
|  
       
  |