EU & arbetsrätt 2 2002
Dansk
arbetsmarknadspolitik angrips med människorättsargument Dansk
arbetsmarknadspolitik angrips för närvarande i en rad processer
med stöd av EUs arbetsrätt och Europakonventionen om mänskliga
rättigheter och grundläggande friheter. Det första målet
är avgjort och blev en framgång, då Østre landsret
tilldömde två män som deltog i så kallad individuell
jobbträning 5 000 danska kronor var för att de inte hade fått
ordentliga anställningsbevis. Domen har
betydelse för de ca 50 000 personer som deltar i individuell jobbträning,
som är ett villkor för att de skall beviljas socialbidrag. Utöver
socialbidraget får de en viss timpenning. I övrigt skall de
ha kollektivavtalsenliga villkor och omfattas av den lagstiftning som
gäller för löntagare, vilket bland annat innebär att
de skall få skriftliga anställningsbevis med alla de uppgifter
som krävs enligt direktiv
91/533. De anställningsbevis
som männen i det aktuella målet fick saknade upplysningar om
vilket kollektivavtal som gällde för dem, och uppehöll
sig framförallt vid vad som skulle hända om de uteblev från
jobbträningen. Föreningen Borgerret, som arbetar för att
danska myndigheter skall respektera mänskliga rättigheter, EUs
regleringar och andra internationella avtal, hjälpte dem att stämma
arbetsgivaren, Køge kommun, för brott mot lagen om anställningsbevis. Kommunen
invände att lagen inte var tillämplig, eftersom männen
omfattades av det kollektivavtal som parterna inom den kommunala sektorn
har slutit för att genomföra direktivet om anställningsbevis.
Därmed var domstolen, enligt kommunen, inte behörig att ta upp
målet till sakprövning. Tvisten skulle i stället hanteras
inom parternas eget system för tvistelösning, d v s genom förhandlingar
och i sista hand skiljedom. Frågan om det var lagen eller kollektivavtalet
som gällde var nu inte bara av processrättsligt intresse. Avtalet
är också fördelaktigare än lagen för arbetsgivaren,
eftersom det inte ger arbetstagaren någon rätt till ekonomisk
gottgörelse för brott mot avtalet, det anger bara en procedur
för hur han eller hon skall åstadkomma rättelse. De båda
männen, som var oorganiserade, invände att de inte hade talerätt
i Arbejdsretten eller behörighet att begära skiljeförfarande.
Kommunens ståndpunkt innebar därför i praktiken att kollektivavtalet
skulle kunna bli tillämpligt utan att kunna genomdrivas rättsligt,
vilket strider både mot allmänna rättsprinciper och mot
EG-domstolens praxis, menade de. Østre
landsret kom visserligen inte fram till någon bestämd slutsats
om huruvida männens anställningar omfattades av kollektivavtalet
eller ej, men det blev betydelselöst. Oberoende av detta, menade
domstolen, skulle det strida både mot direktivet och mot den europeiska
människorättskonventionen om de inte skulle kunna dra brott
mot arbetsgivarens upplysningsplikt inför domstol. Föreningen
Borgerret driver också flera andra mål som rör villkoren
för människor som deltar i individuell jobbträning. Några
rör det faktum att dessa inte har rätt till någon semester.
De kan visserligen få en aktiveringsfri månad
per år, men villkoren för den ledigheten skiljer sig från
vanliga semestervillkor. Det strider både mot EUs arbetstidsdirektiv
och mot människorättskonventioner som Danmark har anslutit sig
till, hävdar föreningen. Men också
den individuella jobbträningen som sådan står i skottgluggen.
En av männen i målet om anställningsbevisen fick sitt
socialbidrag indraget när han vägrade godta ett erbjudande om
jobbträning med uppgifter som han fann meningslösa. Här
argumenterar föreningen att det strider mot Danmarks grundlag att
det allmänna drar in sitt stöd till en person som säger
nej till att utföra tvångsarbete utan värde och
utan att arbetsrättsliga minimikrav iakttas. Förhandling
i målet är utsatt till oktober i år. Kerstin
Ahlberg
Mål B-189-01 och B-190-01, Østre landsrets avdelning 21, dom den 14 januari 2002 |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |