EU & arbetsrätt 2 2002
Nationella
regler om konkurrensklausuler förenliga med den fria rörligheten Konkurrensklausuler,
d v s avtalsklausuler varigenom en arbetstagare är rättsligt
förhindrad att acceptera en ny anställning, regleras i de flesta
medlemsländer i kollektivavtal. Europeiska kommissionen frågar
sig nu om konkurrensklausuler används på ett sätt som
hindrar arbetstagarnas fria rörlighet mellan medlemsstaterna. Den fria
rörligheten enligt artikel 39 i Romfördraget (tidigare artikel
48) uppfattades ursprungligen som ett förbud mot diskriminering av
arbetstagare som kommer från andra medlemsstater inom Gemenskapen.
I EG-domstolens praxis har emellertid den fria rörligheten också
ansetts innefatta en skyldighet för medlemsstaterna att undanröja
hinder för arbetstagare från det egna landet att flytta till
andra länder inom Gemenskapen för att acceptera anställningar
som erbjuds där. Enligt den s k Bosman-principen riktar sig artikel
39 alltså inte endast till mottagarlandet, utan avser också
hindrande åtgärder från ursprungslandet. Till skillnad
från diskrimineringsförbudet är emellertid inte förbudet
mot hindrande åtgärder absolut. Hinder som uppställs med
ett legitimt syfte och vars verkningar står i rimlig proportion
till syftet accepteras enligt EG-domstolens uttalanden i Bosman-domen
(C-415/93). Mot denna
bakgrund torde det stå klart att konkurrensklausuler i och för
sig kan innebära ett sådant hinder som avses i Bosman-domen.
Ett åtagande från en enskild arbetstagare att inte ta anställning
hos en konkurrent kan dock inte betraktas som ett hinder för den
fria rörligheten. Det måste vara något som påtvingas
den enskilda utifrån. Huruvida
det kan anses utgöra ett hinder att ett företag generellt ställer
krav på att vissa befattningshavare måste acceptera en konkurrensklausul
för att överhuvudtaget få anställning kan diskuteras. En allmän
tendens i alla medlemsstater är att konkurrensklausuler regleras
i kollektivavtal. Detta gäller sedan lång tid i Frankrike,
Belgien och Italien, där dessa frågor regleras i branschavtal
som binder alla arbetstagare direkt. Danmark är exempel på
ett land där utvecklingen under senare år inneburit en ökad
kollektiv reglering av konkurrensklausuler. En kollektiv reglering som
innebär att den enskilde hindras att ta anställning i ett annat
land utgör ett hinder för den fria rörligheten som den
kommit till uttryck i Bosman-domen. Detta torde gälla oavsett om
den kollektiva regleringen är direkt bindande för den enskilde,
eller om den endast utgör ett regelsystem som förutsätter
ett enskilt åtagande för att bli tillämpligt (vilket var
fallet i AD 2002 nr 15 som rörde en flygförare som åtagit
sig att stanna kvar i anställningen i fem år mot att han fick
ett lönetillägg). Även
om en kollektiv reglering av konkurrensklausuler i och för sig utgör
ett hinder i den mening som avses i artikel 39 i Romfördraget kan
den dock vara fördragsenlig, om den bärs upp av ett legitimt
intresse och verkningarna för den enskilde inte är oproportionerliga.
Alla nationella rättsordningar inom EU uppställer krav på
att en konkurrensklausul skall bäras upp av ett legitimt intresse,
och det torde stå utom diskussion att det är ett legitimt arbetsgivarintresse
att skydda företagshemligheter. Det problematiska ligger i vilka
verkningar för den enskilde som skall accepteras. Här skiljer
sig rättsordningarna inom Gemenskapen åt. En konkurrensklausul
som inte kompenserar arbetstagaren ekonomiskt för att han hindras
från att ta anställning torde inte kunna godtas. Detsamma torde
gälla sekretessklausuler som i realiteten utgör hinder för
att ta ny anställning. Ett ytterligare krav är att karenstiden
inte är för lång. Tre år torde vara maximum för
normalt avlönade befattningshavare. Sammanfattningsvis
tillför artikel 39 knappast något nytt i fråga om giltigheten
av konkurrensklausuler. Begränsningarna finns redan i medlemsländernas
interna regler. Möjligen bidrar reglerna till att klargöra var
den yttersta gränsen går. Kent Källström Kent Källström har haft Europeiska kommissionens uppdrag att kartlägga medlemsländernas interna reglering om konkurrensklausuler. |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |