|  
       
 EU & arbetsrätt 2 2002 
 
 Nationella 
        regler om konkurrensklausuler förenliga med den fria rörligheten Konkurrensklausuler, 
        d v s avtalsklausuler varigenom en arbetstagare är rättsligt 
        förhindrad att acceptera en ny anställning, regleras i de flesta 
        medlemsländer i kollektivavtal. Europeiska kommissionen frågar 
        sig nu om konkurrensklausuler används på ett sätt som 
        hindrar arbetstagarnas fria rörlighet mellan medlemsstaterna. Den fria 
        rörligheten enligt artikel 39 i Romfördraget (tidigare artikel 
        48) uppfattades ursprungligen som ett förbud mot diskriminering av 
        arbetstagare som kommer från andra medlemsstater inom Gemenskapen. 
        I EG-domstolens praxis har emellertid den fria rörligheten också 
        ansetts innefatta en skyldighet för medlemsstaterna att undanröja 
        hinder för arbetstagare från det egna landet att flytta till 
        andra länder inom Gemenskapen för att acceptera anställningar 
        som erbjuds där. Enligt den s k Bosman-principen riktar sig artikel 
        39 alltså inte endast till mottagarlandet, utan avser också 
        hindrande åtgärder från ursprungslandet. Till skillnad 
        från diskrimineringsförbudet är emellertid inte förbudet 
        mot hindrande åtgärder absolut. Hinder som uppställs med 
        ett legitimt syfte och vars verkningar står i rimlig proportion 
        till syftet accepteras enligt EG-domstolens uttalanden i Bosman-domen 
        (C-415/93). Mot denna 
        bakgrund torde det stå klart att konkurrensklausuler i och för 
        sig kan innebära ett sådant hinder som avses i Bosman-domen. 
        Ett åtagande från en enskild arbetstagare att inte ta anställning 
        hos en konkurrent kan dock inte betraktas som ett hinder för den 
        fria rörligheten. Det måste vara något som påtvingas 
        den enskilda utifrån. Huruvida 
        det kan anses utgöra ett hinder att ett företag generellt ställer 
        krav på att vissa befattningshavare måste acceptera en konkurrensklausul 
        för att överhuvudtaget få anställning kan diskuteras. En allmän 
        tendens i alla medlemsstater är att konkurrensklausuler regleras 
        i kollektivavtal. Detta gäller sedan lång tid i Frankrike, 
        Belgien och Italien, där dessa frågor regleras i branschavtal 
        som binder alla arbetstagare direkt. Danmark är exempel på 
        ett land där utvecklingen under senare år inneburit en ökad 
        kollektiv reglering av konkurrensklausuler. En kollektiv reglering som 
        innebär att den enskilde hindras att ta anställning i ett annat 
        land utgör ett hinder för den fria rörligheten som den 
        kommit till uttryck i Bosman-domen. Detta torde gälla oavsett om 
        den kollektiva regleringen är direkt bindande för den enskilde, 
        eller om den endast utgör ett regelsystem som förutsätter 
        ett enskilt åtagande för att bli tillämpligt (vilket var 
        fallet i AD 2002 nr 15 som rörde en flygförare som åtagit 
        sig att stanna kvar i anställningen i fem år mot att han fick 
        ett lönetillägg). Även 
        om en kollektiv reglering av konkurrensklausuler i och för sig utgör 
        ett hinder i den mening som avses i artikel 39 i Romfördraget kan 
        den dock vara fördragsenlig, om den bärs upp av ett legitimt 
        intresse och verkningarna för den enskilde inte är oproportionerliga. 
        Alla nationella rättsordningar inom EU uppställer krav på 
        att en konkurrensklausul skall bäras upp av ett legitimt intresse, 
        och det torde stå utom diskussion att det är ett legitimt arbetsgivarintresse 
        att skydda företagshemligheter. Det problematiska ligger i vilka 
        verkningar för den enskilde som skall accepteras. Här skiljer 
        sig rättsordningarna inom Gemenskapen åt. En konkurrensklausul 
        som inte kompenserar arbetstagaren ekonomiskt för att han hindras 
        från att ta anställning torde inte kunna godtas. Detsamma torde 
        gälla sekretessklausuler som i realiteten utgör hinder för 
        att ta ny anställning. Ett ytterligare krav är att karenstiden 
        inte är för lång. Tre år torde vara maximum för 
        normalt avlönade befattningshavare. Sammanfattningsvis 
        tillför artikel 39 knappast något nytt i fråga om giltigheten 
        av konkurrensklausuler. Begränsningarna finns redan i medlemsländernas 
        interna regler. Möjligen bidrar reglerna till att klargöra var 
        den yttersta gränsen går. Kent Källström Kent Källström har haft Europeiska kommissionens uppdrag att kartlägga medlemsländernas interna reglering om konkurrensklausuler.  | 
  
|  
       
  |