EU & arbetsrätt 4 2002
Viktiga institutioner
saknas när nya medlemmar skall förverkliga EUs arbetsrätt Nu är det klart:
Den 1 maj 2004 får EU tio nya medlemsländer, om inte folkomröstningarna
i kandidatländerna lägger hinder i vägen. Frågan är hur de nya medlemmarna skall
kunna leva upp till de krav som EUs sätt att reglera villkoren i
arbetslivet innebär. Att stifta lagar som genomför de arbetsrättsliga
direktiven är en sak och jämförelsevis lätt.
Men EU-medlemskapet förutsätter också att det finns vissa
institutioner institutioner som man inte bara kan sätta på
plats. Både fördragen och många av de arbetsrättsliga
direktiven utgår från att det finns självständiga
och representativa fackföreningar och arbetsgivarorganisationer och
att det förs en social dialog på alla nivåer
i medlemsstaterna, det vill säga i företagen, på branschnivå
och nationellt. Och på den punkten har praktiskt taget alla
kandidatländer problem, framgår det av de rapporter om varje
lands framsteg som kommissionen publicerade i oktober. Bara undantagsvis
tycks detta bero på hinder som lagstiftningen ställer upp.
Förklaringen är främst att det inte funnits tillräckliga
politiska drivkrafter för att utveckla partsrelationer av det slag
som finns inom EU. Situationen på Malta och Cypern skiljer
sig dock från den i de tidigare socialistländerna. Visserligen
anser kommissionen att den sociala dialogen behöver stärkas
även på Malta och Cypern, men där finns ändå
väletablerade fackföreningar med 60 70 procents organisationsgrad. I de tidigare socialistländerna varierar
den fackliga organisationsgraden mellan 15 och 41 procent, och siffrorna
fortsätter att sjunka. Ser man enbart till organisationsgraden är
situationen emellertid inte extrem jämfört med hur det är
i en del medlemsländer. I t ex Frankrike är den fackliga organisationsgraden
nu så låg som 9 procent, i Storbritannien 29 och i Tyskland
knappt 30 procent. Så, vad är det som skiljer? En skillnad är att franska, brittiska och
tyska fackföreningar är väl etablerade på central
nivå och har de institutionella resurser som behövs för
att förhandla med arbetsgivarna och delta i trepartsöverläggningar
tillsammans med arbetsgivarorganisationer och myndigheter. En annan avgörande
skillnad är att de har organiserade motparter i Frankrike
torde organisationsgraden numer vara högre bland arbetsgivarna än
bland arbetstagarna. I de tidigare socialistiska länderna skulle
arbetsgivarorganisationer byggas upp från ingenting när företagen
privatiserades. Men arbetsgivarna har inte varit särskilt intresserade
av att organisera sig. Förklaringen tycks till stor del vara ideologisk
de föredrar individuella lösningar. Eftersom de inte
har upplevt något tryck från starka och krävande fackföreningar
har de inte heller tvingats att gå samman. En följd av den svaga organiseringen på
arbetsgivarsidan är att avtalsförhandlingar huvudsakligen äger
rum på företagsnivå. Därmed blir också kollektivavtalens
täckningsgrad låg. Visserligen är det i de flesta länderna
rättsligt sett möjligt att utsträcka kollektivavtals giltighet,
men det gäller enbart branschavtal som alltså är sällsynta.
Två undantag finns dock. I Slovenien är i princip hela arbetsmarknaden
täckt av branschavtal där handelskamrarna är part på
arbetsgivarsidan. Det beror på att det ända till i år
har varit obligatoriskt att sluta sådana avtal. Detta system är
nu på väg att överges till förmån för
frivilliga förhandlingar mellan självständiga parter. I
Slovakien sluts branschavtal fullt frivilligt för nästan alla
branscher. Å andra sidan innehåller de sällan något
utöver rena upprepningar av regler som redan finns i lag, en praxis
som lever kvar från den socialistiska eran. Genuina förhandlingar mellan två självständiga
parter hör med andra ord inte till vanligheten i de tidigare socialistiska
länderna. Den vanligaste formen av arbetsmarknadsrelationer är
i stället trepartsöverläggningar mellan fackföreningar,
arbetsgivarorganisationer och myndigheter. De fackliga centralorganisationerna
har, enligt en författare, en nästan känslomässig
bindning till trepartsöverläggningar, utan att det egentligen
ger dem något nämnvärt inflytande över den ekonomiska
och sociala politiken. Denna hängivenhet motsvaras inte alls av samma
aktivism när det gäller kollektivavtal. I takt med att den fackliga organisationsgraden
sjunker blir också frågan om hur arbetsgivare skall kunna
fullgöra sina skyldigheter att informera och samråda med arbetstagarna
om olika frågor allt mer akut. Medan de EU-länder där
facket är svagt kompenserar detta genom lagstiftning om företagsråd,
har fackföreningarna i de tidigare socialistiska länderna i
allmänhet uteslutande rätt att representera arbetstagarna. Om
det då inte finns någon fackförening vid företaget
har arbetsgivaren ingen att vända sig till. Ungern och Slovenien
införde dock parallella system för arbetstagarrepresentation
ganska snart efter att övergången till marknadsekonomi hade
inletts. Försök att införa liknande system i de övriga
länderna har rönt starkt fackligt motstånd. I Tjeckien
och Slovakien har man löst dilemmat genom att införa en möjlighet
att bilda företagsråd, men bara i företag där det
inte finns någon fackförening. Kommissionen hoppas nu att regeringarna skall
lyckas stimulera utvecklingen av mer självständiga partsrelationer
i kandidatländerna. Hur det lyckas får betydelse inte bara
för dem själva, utan också för de framtida relationerna
mellan Europafacket och de europeiska arbetsgivarorganisationerna UNICE
och CEEP. Om de skall kunna delta som hittills i arbetet med att stifta
lagar på europeisk nivå, måste de ha mandat från
representativa medlemsorganisationer i alla medlemsländer
även de tio nya.
Källor: Regular reports 2002; Franciszek Draus: Social dialogue in the candidate countries; Mária Ladó: Industrial relations in the candidate countries. |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |