EU & arbetsrätt 1 2003
Effektiv efterlevnad av EUs arbetsrätt kräver garantier på makro- och mikronivå EGs arbetsrättsliga reglering har huvudsakligen
formen av direktiv. Direktiv innehåller normalt inga specifika regler
om hur de rättigheter som följer av direktiven skall kunna göras
gällande. Utgångspunkten är istället att medlemsstaterna
skall fylla ut direktiven med nationella processregler och sanktioner.
Frågan om hur efterlevnaden av EG-arbetsrätten skall anordnas
ankommer alltså i första hand på medlemsstaterna. Att det saknas specifika sanktions- och processregler
innebär inte att EG-rätten helt överlåter till medlemsstaterna
att välja process- och sanktionsregler. EG-domstolen har utvecklat
vissa krav på de nationella rättsordningarna. Till att börja
med nöjde sig domstolen med att kräva att de nationella process-
och sanktionsregler som fanns tillgängliga skulle tillämpas
på anspråk som grundas på EG-rätten. Anspråk
med EG-rättslig bakgrund får inte missgynnas jämfört
med nationella anspråk av likartad natur. Domstolen har sedermera
även uppställt krav på att det inte får vara praktiskt
omöjligt eller orimligt svårt att utöva de rättigheter
som följer av gemenskapsrätten. De krav som följer av EG-domstolens
praxis skrivs numera ofta in i direktiven. Mikro- och makroperspektiv Medlemsstaterna utnyttjar huvudsakligen tre olika
typer av förfaranden för att säkerställa att EGs arbetsrätt
efterlevs: ett som bygger på administrativ övervakning (administrativa
förfaranden), ett som bygger på övervakning och genomdrivande
genom fackföreningar eller andra arbetstagarrepresentanter (fackliga
förfaranden) och en som bygger på enskildas rättshävdelse
vid domstolar (domstolsförfaranden). Både starka
och svaga sidor En jämförelse mellan process- och sanktionsregler
på nationell nivå och på EU-nivå visar en påtaglig
skillnad i fokus. På nationell nivå finns långt utvecklade
regler som syftar till att stödja genomdrivande genom administrativa
förfaranden eller genom arbetstagarrepresentanter. Däremot finns
ofta brister i enskilda arbetstagares möjligheter att hävda
sin rätt vid domstol. På EU-nivån förhåller
det sig tvärtom. EG-rätten innehåller regler och principer
som syftar till säkra individers möjligheter till rättslig
prövning, t ex krav i fråga om talerätt, bevisbörda,
adekvat skadestånd m m. Däremot saknas i stort regler om administrativ
övervakning och övervakning genom arbetstagarrepresentanter.
Medan man på nationell nivå traditionellt har betonat genomförande
ur ett makroperspektiv, så har man på inom EG-rätten
lagt större vikt vid mikroperspektivet. Båda perspektiven behövs
|
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |