EU & arbetsrätt 2 2004 Norge: Premiär för allmängiltigförklaring för att motverka social dumpning Den norska övergångsregleringen för individuella arbetssökande bygger på att man skall säga ja till arbetskraftsinvandring, men hindra diskriminering när det gäller löne- och anställningsvillkor. Personer från de nya medlemsländerna kan fritt komma och söka arbete i sex månader, men de måste ha uppehållstillstånd innan de kan börja arbeta. Det skall inte finnas några restriktioner
utifrån en värdering av arbetsmarknadsbehov, kvalifikationer
eller liknande, men det skall som huvudregel krävas ett arbete motsvarande
heltid (eventuellt genom flera anställningar), samt lön i överensstämmelse
med kollektivavtal eller förordning, eller vad som är vanligt
på samma ort/yrkesområde. Detta måste dokumenteras genom
att arbetsgivaren lägger fram ett konkret erbjudande om arbete på
en särskild blankett eller ett standardiserat anställningsavtal
undertecknat av den sökande och arbetsgivaren. Uppehållstillstånd ges för upp till tolv månader (med rätt till förlängning). Det ger rätt till välfärdsförmåner i linje vad som gäller för andra EU/EES-medborgare. Om arbetet upphör kan tillståndet upphöra, så att en ny period med arbetssökande måste påbörjas. Efter att lovligen ha uppehållit sig i landet i tolv månader kommer arbetstagare från de nya medlemsländerna att omfattas av det vanliga EU/EES-regelverket. Regeringen har också föreslagit att
man skall införa en registreringsskyldighet för alla kategorier
av EU/EES-arbetstagare. Arbeidstilsynet skall enligt ett förslag
från majoriteten i Stortinget utöva tillsyn över att villkoren
för uppehållstillstånd (lön, arbetstid med mera)
uppfylls och kan rikta sanktioner mot arbetsgivare som bryter mot reglerna
eller som medverkar till illegalt arbete. Det är inte bestämt hur länge övergångsordningen
skall gälla, men man har förberett en förstärkt statistikövervakning
och löpande värdering av behovet i samråd med arbetsmarknadens
parter. Ordningen innebär en markant liberalisering av villkoren
för arbetskraftsinvandring från de nya medlemsländerna.
Om man inte hade föreställt sig att arbetstagare därifrån
i hög grad skulle anställas på deltid och/eller få
lägre löner än andra EES-medborgare, kommer ordningen knappast
att innebära några väsentliga inskränkningar i arbetsgivarnas
möjligheter att rekrytera arbetstagare från de nya medlemsländerna. Det är en utbredd uppfattning i Norge att det största trycket mot nationella löne- och anställningsvillkor kommer att komma genom utstationering av arbetstagare av företag och genom tjänsters fria rörlighet. LO har därför krävt allmängiltigförklaring av minimilönerna i flera kollektivavtal vid en rad stora anläggningsarbeten. Kravet ser ut att få stöd i Tariffnemnda och kommer i så fall att innebära en nyskapelse inom norsk arbetslivsreglering. Den norska lagen om allmängiltigförklaring
har hittills aldrig använts, och det kommer att uppstå många
nya frågor om övervakning, Arbeidstilsynets roll, användning
av stridsåtgärder, sanktioner med mera. Stortinget har också
föreslagit att företagen skall kunna lägga fram personallistor
och att arbetstagare skall kunna visa ID-kort, men en rad krav på
att stärka förtroendevaldas rätt till insyn och samråd
vid underentreprenader har avvisats. |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |