EU & arbetsrätt 4 2008


 

Nytt förslag om egenföretagarna och arbetstiderna Finland får gehör för krav på undantag?

Ska Finland trots allt få gehör för sitt krav att egenföretagare ska undantas från direktivet om arbetstidens förläggning vid vägtransporter (2002/15)? Det är i varje fall har vad Europeiska kommissionen nu föreslår. Samtidigt ska definitionen av vilka förare som omfattas av direktivet ändras, så att inte transportföretagen anlitar "falska" egenföretagare för att slippa följa direktivets regler om längsta veckoarbetstid, raster, viloperioder och nattarbete. 

Nu står det i direktivet att det ska börja tillämpas även på förare som är egenföretagare från och med den 23 mars 2009. Detta var synnerligen kontroversiellt när direktivet förhandlades fram (se EU & arbetsrätt nr 1/2002 sid 3). Kommissionen och parlamentet ansåg att de borde omfattas, medan ministerrådet ville undanta dem, och det var bara efter hårda förlikningsförhandlingar som den nuvarande regeln kom in i direktivet. Finland och Spanien väckte sedan talan i EG-domstolen för att får direktivet ogiltigförklarat, utan framgång (se EU & arbetsrätt nr 3/2002 sid 1).

I själva verket innebar kompromissen mellan parlamentet och ministerrådet snarast att man sköt frågan på framtiden. För efter det stycke i artikel 2 som säger att direktivet ska tillämpas på egenföretagarna från 2009, sägs också att kommissionen ska lägga fram en rapport om vilka konsekvenser det skulle få för trafiksäkerheten, konkurrensvillkoren, yrkets struktur och de sociala aspekterna om man ändå utesluter egenföretagare från direktivet. På basis av den rapporten kan den sedan lägga fram förslag om att de inte ska omfattas, vilket den alltså nu har gjort.

Det skulle dock kunna leda till att transportföretag uppmuntrar sina förare att formellt sett bli egenföretagare fast de fortsätter att arbeta under samma betingelser som anställda förare. Därför vill kommissionen förtydliga direktivet, så att det den kallar falska egenföretagare omfattas av detta. Sålunda ska även förare som inte är fria att organisera verksamheten, vars inkomster inte är direkt beroende av verksamhetens förtjänst och som inte är fria att ha affärsförbindelser med flera kunder räknas som "mobila arbetstagare", även om de inte är knutna till arbetsgivaren genom ett anställningsavtal.

Kommissionen föreslår också att regeln om högst tio timmars arbete per dygn för den som har nattarbete ändras, så att den gäller enbart om minst två timmar av arbetet utförs på natten. Idag gäller regeln oavsett hur mycket av arbetet som utförs på natten.


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör