EU & arbetsrätt 2 2010
Tyskt mål tvingar EU-domstolen ta
ställning till förhandlingsrättens räckvidd
Nu kommer frågan om hur
långt arbetsmarknadsparternas
fria förhandlingsrätt
sträcker sig att på allvar ställas på
sin spets i EU-domstolen. Det är
den högsta tyska arbetsdomstolen,
Bundesarbeitsgericht, som har
ställt en rad frågor om förhållandet
mellan å ena sidan förbudet mot
åldersdiskriminering, som återfi
nns i artikel 21 i
EUs stadga om
grundläggande rättigheter, och å
den andra arbetsmarknadsparternas
rätt att förhandla och ingå kollektivavtal,
som garanteras i artikel
28. Inom Europafacket anses målet
vara så principiellt viktigt att man
överväger att be att få intervenera.
EU-domstolen har länge spelat
en viktig roll för att fl ytta fram
arbetstagarnas positioner när det
gäller individuella rättigheter, i all
synnerhet på diskrimineringsområdet.
Den har inte haft samma konsekventa
förståelse för de kollektiva
rättigheterna, vilket domarna i
Viking Line-,
Laval- och
Rüffertmålen
är exempel på.
Det har sagts att utgången i de
målen skulle ha blivit annorlunda
om bara stadgan om grundläggande
rättigheter hade varit bindande när
de avgjordes, eftersom den skyddar
rätten att förhandla och sluta kollektivavtal.
Bundesarbeitsgerichts
begäran om förhandsavgörande
kommer nu, ett drygt halvår efter
att stadgan blivit bindande, sannolikt
att ge oss tillfälle att se hur
mycket som ligger i det antagandet.
Målet rör två kollektivavtal för
offentliganställda. Enligt det första
bestämdes arbetstagarnas grundlön
av hur gamla de var. Vartannat år
fl yttades de upp ett steg på lönetrappan.
Det kollektivavtalet ersattes
2005 av ett nytt där ålderstrappan
var avskaffad. Enligt det nya
avtalet skulle lönen i stället bestämmas
av arbetsuppgifter, prestation
och yrkeserfarenhet, och över en
miljon anställda skulle placeras in i
lönegrader enligt det nya systemet.
Men eftersom man inte ville sänka
lönerna för redan anställda placerades
de i lönegrader som gav dem
lika mycket betalt som tidigare.
Den klagande i målet är en 48-årig
byggnadsingenjör som anser att
ålderstrappan i det första kollektivavtalet
innebar att hon blev diskriminerad,
och att diskrimineringen
fortsätter med det nya avtalet.
Bundesarbeitsgericht börjar med
att fråga om en reglering som den i
det första avtalet strider mot förbudet
mot åldersdiskriminering, även
med hänsyn tagen till att arbetsmarknadens
parter har en rätt att
förhandla och sluta kollektivavtal
enligt stadgan om grundläggande
rättigheter. Om EU-domstolen
svarar ja och anser att den äldre
regleringen strider mot diskrimineringsförbudet
frågar den tyska
domstolen om rätten till kollektiva
förhandlingar ger parterna ett
sådant handlingsutrymme att de
kan undanröja diskrimineringen
genom att överföra arbetstagarna
till ett nytt lönesystem som bygger
på arbetsuppgifter, prestation och
yrkeserfarenhet, samtidigt som de
får behålla den lön som de hade i
det gamla systemet.
Fler frågor följer. De rör som
synes det mest centrala området för
kollektivavtalsförhandlingar och
domstolen kan nu knappast undgå
att ta ställning till tolkningen av
artikel 28. Också frågan om vilket
utrymme som ges för nationella
särlösningar kan komma upp.
Frågorna rör i allra högsta grad
de nordiska länderna och deras
arbetsmarknadssystem, och det
blir intressant att se om och hur de
nordiska regeringarna tänker försvara
den nordiska modellen i detta
mål.
Kerstin Ahlberg
|