EU & arbetsrätt 1 2011
Norge och Finland håller med Island
om vad som kan ingå i minimilön
Både den norska och den
finska regeringen menar att
sjuklön kan ingå i den minimilön
som utstationerade arbetstagare
har rätt till, och stöder Island
som stämts inför Efta-domstolen av
övervakningsmyndigheten ESA.
ESA invänder mot två bestämmelser
i Islands utstationeringslag
(se
EU & arbetsrätt nr 4/2010 s. 1).
Den ena innebär att arbetstagaren
har rätt till sjuklön i upp till
en månad. Men sjuklön är inte
ersättning för utfört arbete och
därför kan den inte ingå i minimilönen,
hävdar ESA med hänvisning
bl.a. till Lavalmålet.
Europeiska
kommissionen, som har yttrat sig i
målet, instämmer i analysen.
Norges och
Finlands regeringar
påpekar att artikel 3.1 i
utstationeringsdirektivet
(96/71) uttryckligen
säger att det är värdstatens lagstiftning
och praxis som definierar vad
som är minimilön, och de invänder
mot ESAs slutsatser av
Lavalmålet.
Vad EU-domstolen slog fast var att
det finns en gräns för hur hög lön värdstaten kan kräva att utländska
företag betalar, men den sade inget
om innehållet, dvs. vilka beståndsdelar
minimilönen kan innehålla,
menar de. Tvärtom påpekade EU-domstolen
att direktivet inte harmoniserar
det materiella innehållet
i de minimiregler som ska tillämpas
på utstationerade arbetstagare och
att detta följaktligen kan definieras
av medlemsstaterna själva. Om man
drar en snäv gräns för vilka element
som kan ingå, skulle direktivet i
praktiken just harmonisera det
materiella innehållet i de tvingande
minimireglerna, argumenterar den
norska regeringen.
Den andra bestämmelsen som
ESA invänder mot innebär att
arbetsgivaren måste teckna en
arbetsskadeförsäkring. Arbetsskadeförsäkringen
omfattas, enligt
ESA, inte av utstationeringsdirektivet
utan av EUs förordning om
samordning av medlemsländernas
socialförsäkringssystem, enligt
vilken utstationerade arbetstagare
fortsätter att höra till arbetsskadeförsäkringen
i sitt hemland.
Den isländska regeringen
invänder att bestämmelsen är en
del av nationell skadestånds- och
försäkringsrätt och inte berörs av
vare sig utstationeringsdirektivet
eller socialförsäkringsförordningen.
Här påpekar kommissionen att
Island, även om det skulle vara så,
måste utöva sin nationella kompetens
i förenlighet med EU-rätten,
vilket den ifrågasätter om Island
har gjort.
Kerstin Ahlberg
|