EU & arbetsrätt 1 2013
Avtal om frisörers arbetsmiljö ifrågasätts Sverige och Finland stoppar direktivförslag
Vi ber Kommissionen att
inte lägga fram ett förslag
till direktiv för att göra
det
europeiska avtalet om hälsa och
säkerhet i frisörbranschen bindande
i medlemsstaterna. Så skrev företrädare
för tio länders regeringar
– bland dem den svenska och den
finska – i
ett brev till Europeiska
kommissionen i slutet av förra året.
Europafacket kallar initiativet ett
exempellöst angrepp och ett farligt
prejudikat som kan leda till att
hela den så kallade sociala dialogen
på EU-nivå kollapsar. Och det är
ingen tvekan om att en ny situation
har inträffat. Kommissionen, där
man lite spydigt talar om ”l’Oréalavtalet”,
ser ut att lyssna på brev-skrivarna.
Dessutom har även ett
avtal om arbetstider inom inlandssjöfarten
som slöts vid samma tid
fastnat i maskineriet.
Materiella regler utformas av
parterna De två avtalen slöts förra våren och
när de var klara bad parterna gemensamt
att kommissionen skulle
lägga fram förslag till direktiv för
ministerrådet(se
EU & arbetsrätt
nr 1/2012 s. 5). Det här sättet
att lagstifta, som infördes med
Maastricht-fördraget, innebär att
arbetsmarknadens parter själva kan
bestämma det materiella innehållet
i EU:s arbets-rättsliga regler om de
lyckas komma överens. Till skillnad
från i det vanliga lagstiftningsförfarandet
där kommissionen utarbetar
lagförslaget helt och hållet
själv, fungerar den här enbart som
”transportkompani” och skickar
över avtalet till ministerrådet
tillsammans med ett direktivförslag
som bara innehåller 3–4 artiklar där
medlemstaterna instrueras att införliva
avtalets regler i sin nationella
rätt. De materiella reglerna fi nns
alltså inte i direktivet utan i avtalet,
som är en bilaga till detta. På det
sättet markerar kommissionen att
avtalet är en helhet och en balanserad
kompromiss som ministerrådet
inte kan ändra på någon punkt.
Det har aldrig tidigare hänt att
kommissionen har vägrat tillmötesgå
parternas begäran om att lägga
fram ett direktivförslag. Den brukar
tvärtom vara mycket entusiastisk
– och har dessutom en uttrycklig
skyldighet enligt fördraget att på
olika sätt stödja och uppmuntra
den sociala dialogen. Sålunda har
hittills nio avtal som slutits inom
ramen för den sociala dialogen blivit
gällande rätt i medlemsländerna
genom direktiv.
Inget tydde heller på att det
skulle bli annorlunda den här
gången. Kommissionen skickade
ut glada pressmeddelanden när
avtalen slutits, och allt tycktes tala
för att den skulle göra som parterna
ville, så snart den som vanligt hade
förvissat sig om att de avtalsslutande
organisationerna var representativa
och hade mandat, och att
alla klausuler i avtalen var förenliga
med gällande EU-rätt.
Brittiska regeringen principiell
motståndare
Men brevet från Sveriges arbetsmarknadsminister
Hillevi
Engström, Finlands social- och
hälsovårdsminister Paula Risikko
och deras kolleger från Estland,
Tyskland, Polen, Storbritannien,
Rumänien, Kroatien, Slovenien
och Nederländerna har alltså tagit
skruv. Inte heller avtalet om arbetstider
i inlandssjöfarten har hittills
lett till några initiativ från kommissionen
fast det är över ett år sedan
det slöts. Här är det, enligt uppgift,
Storbritannien som kämpar emot.
Den brittiska regeringen är ju av
princip motståndare till att EU
antar arbetsrättsliga regler.
Tidigare avtal initierade av
kommissionen Det finns emellertid en sak som
skiljer de två nya avtalen från de nio
som faktiskt har lett till lagstiftning:
nu är det parterna själva som har
tagit initiativ till att börja förhandla.
Förhandlingarna om de tidigare
avtalen, t.ex. de om
föräldraledighet,
deltidsarbete och
visstidsarbete,
hade initierats av kommissionen
som då redan hade bestämt sig för
att frågan behövde regleras på EUnivå.
Den här gången hade den inte
fattat något sådant beslut innan,
och då har regeringar som helst vill
sköta arbetsrätten på hemmaplan
sett sin chans. Något formellt tillkännagivande
om hur kommissionen
tänker göra har den visserligen
inte kommit med, men åtminstone
när det gäller frisöravtalet tycks
saken i realiteten vara avgjord.
Lång lista med invändningar mot
frisöravtalet
De tio brevskrivarna försäkrar i och
för sig att de stöder idén om social
dialog och respekterar arbetsmarknadsparternas
autonomi, men har
samtidigt en lång lista med invändningar:
reglerna i frisöravtalet är
för detaljerade, det innehåller ingen
analys av hur subsidiaritetsprincipen
och proportionalitetsprincipen
respekteras, reglerna ska kunna
omfatta egenföretagare som inte
omfattas av EU:s arbetsmiljöregler
och dessutom krockar de med en
massa andra arbetsmiljödirektiv, exempelvis
om farliga ämnen, besvär
i rörelseapparaten, arbetsplatsens
utformning, produktsäkerhet och
mödraskydd.
Det kan tilläggas att det var
arbetsgivarna i branschorganisationen
Coiffure EU som ville att
även egenföretagare som hyr in sig
i salonger och arbetar sida vid sida
med anställda skulle omfattas av
reglerna. Den sektorsövergripande
arbetsgivarorganisationen Business-
Europe har dock lobbat kraftigt
mot förslaget.
”Principerna om smart lagstiftning
bör integreras i avtalen” För det har den fått gehör på högsta
nivå. Men ministrarna nöjer sig
inte med att kritisera frisöravtalet.
Som slutkläm ber de kommissionen
att ta initiativ till en bredare diskussion
om hur man kan integrera
principerna om ”smart lagstiftning”,
inbegripet fullständiga konsekvensanalyser,
i de avtal mellan
arbetsmarknadens parter som leder
till lagstiftning.
Att det skulle underlätta dialogen
mellan arbetsmarknadens
parter, som det står i artikel 152 i
EUF-fördraget, kan man nog betvivla.
Den är tillräckligt svår ändå
(se t.ex. artikeln på nästa sida).
Kerstin Ahlberg
|