EU & arbetsrätt 4 2017
Danmark inför ”samtidig semester”
efter kritik från kommissionen
Danmarks arbetsmarknadsminister
lade den 6 december
fram förslag till en ny
semesterlag, efter att Europeiska
kommissionen ifrågasatt om den
gällande semesterlagen är förenlig
med artikel 7 i
arbetstidsdirektivet
(2003/88).
Den
gällande semesterlagen från
1938 syftar till att garantera alla
löntagare rätt till semester. Lagen
har ändrats löpande, senast 2012
som reaktion på EU-domstolens
dom i C-277/08 Pereda. Den
grundläggande principen om
förskjutet intjänande och uttag
av semester har dock inte ändrats
i grunden. Europeiska kommissionen
har ifrågasatt om detta är
förenligt med artikel 7 i arbetstidsdirektivet.
Förslaget till ny semesterlag
bygger i huvudsak på
Ferielovsudvalgets
betänkande nr. 1568 av den
22 augusti 2017. Ferielovsudvalget
tillsattes 2015 med uppdraget att
garantera en ”modern, flexibel
och robust” semesterlag som står i
överensstämmelse med Danmarks
internationella förpliktelser, särskilt
EU-rätten. Det nya förslaget ger
fortsatt rätt till fem veckors betald
semester som tjänas in med 2,08
dagar per månad. Reglerna om
avisering om och förläggning av
semestern är i huvudsak oförändrade,
och semestern kan fortfarande
betalas på två sätt. De viktigaste
ändringarna är följande:
Samtidig semester
Enligt den existerande semesterlagen
tjänas rätten till betald
semester in under ett kalenderår
(intjänandeåret) och tas därefter ut
mellan den 1 maj och den 30 april
(semesteråret). Det kan gå upp till
16 månader från det att semestern
tjänats in till dess att den kan tas
ut, och det kan dröja upp till 25
månader innan de som är nya på arbetsmarknaden
kan hålla fyra hela
veckors betald semester.
I de förenade målen
C-350/06
och C-520/06 Schultz-Hoff m.fl. och
i målet
C-277/08 Pereda uttalade
EU-domstolen att ”…den positiva
verkan av den betalda årliga semestern
på en arbetstagares säkerhet
och hälsa visserligen utvecklas till
fullo när semestern tas ut under
det år som den var avsedd för, det
vill säga innevarande år..”. Domstolen
hänvisar i båda målen till
motsvarande uttalande i
C-124/05
Federatie Nederlandse Vakbeweging.
Mot denna bakgrund rekommenderar
regeringen att man ska införa
samtidig semester (samtidighedsferie).
Semestern ska i fortsättningen
tjänas in från den 1 september
till den 31 augusti, och kan tas ut
samtidigt från den 1 september till
den 31 december (året därpå). Alla
löntagare garanteras därmed minst
fyra veckors betald semester under
det innevarande året i enlighet med
arbetstidsdirektivets artikel 7.1.
Utvidgning av personkretsen
I den gällande semesterlagen undantas
vissa grupper från de vanliga
semesterreglerna, och personer
med avgörande inflytande på den
verksamhet där de arbetar omfattas
enligt huvudregeln inte av lagen.
EU-domstolen slår i
C-428/09
Union Syndicale Solidaires Isère fast
att personkretsen i arbetstidsdirektivet
ska definieras i enlighet med
det EU-rättsliga arbetstagarbegreppet
i artikel 45 i
EUF-fördraget.
Enligt domstolens praxis ska varje
person som utför prestationer mot
vederlag för en annan person och
enligt dennes anvisningar anses
som löntagare. Regeringen föreslår
därför att den nya semesterlagens
personkrets ska utvidgas
till att omfatta alla arbetstagare i
överensstämmelse med arbetstidsdirektivets
artikel 7.1 och artikel
45 i EUF-fördraget. Den danska
semesterlagen kommer dock inte
att ha någon nedre gräns för sysselsättningens
omfattning.
Avvikelser genom kollektivavtal Även i fortsättningen är det arbetsmarknadens
parter som utvecklar
semesterrätten. Enligt förslaget ska
det dock införas en kvalifikation för
vilka kollektivavtal som kan avvika
från lagens regler. Kollektivavtal
med avvikande regler ska bara kunna
ingås av ”de mest representativa
arbetsmarknadsparterna” eller, när
det gäller lokala avtal, vara godkända
av ”den mest representativa
löntagarorganisationen i branschen
i Danmark”. Kvalifikationen ”den
mest representativa” används redan
i utstationeringslagens § 6a, vilket
har gett upphov till debatt. Folketinget
har just antagit en
ny taxilag
vars § 10 slår fast att förarnas löneoch
anställningsvillkor ska följa kollektivavtal
som slutits av ”de mest
representativa” parterna i Danmark
och som gäller på hela det danska
området. Det rådde oenighet om
ifall formuleringen innebär att ett
bestämt kollektivavtal är mest representativt,
vilket skulle kunna stå
i strid med artikel 11 om föreningsfrihet
i Europakonventionen för
mänskliga rättigheter och de facto
innebära allmängiltigförklaring
av kollektivavtal i strid med den
danska modellen. I ett
tilläggsbetänkande
preciserade det behöriga
utskottet i Folketinget att syftet är
att skydda mot ”köksbordsavtal”
och garantera ordnade löne- och
arbetsvillkor för taxiförarna. Majoriteten
i utskottet påpekade att det
för tillfället finns tre rikstäckande
kollektivavtal som uppfyller villkoren
för att vara ”representativa” på
taxiområdet. Det grundliga arbetet
med formuleringen kommer att
få betydelse för dess användning
i andra arbetsmarknadslagar, och
en liknande debatt och behov av
preciseringar kan förväntas rörande
den nya semesterlagen.
Övergångsregler I samband med övergången från
intjänad semester till samtidig semester
kommer löntagare att tjäna
in/ha tjänat in två års semester att
ta ut det första året med samtidig
semester. Arbetsmarknadsministern
föreslår därför att den semester
som tjänas in det sista året ska
deponeras och betalas ut först när
löntagaren lämnar arbetsmarknaden.
Övergången innebär dessutom
en merutgift för arbetsgivarna,
bland annat på grund av försämrad
likviditet. Arbetsmarknadsministern
föreslår att privata arbetsgivare
ska kompenseras fullt ut för sina
merutgifter fram till år 2040.
Natalie Videbæk Munkholm
|