EU & arbetsrätt 1 1998
Om lönediskriminering på grund av nationalitet handlar två färska avgöranden. Det första målet rörde en grekiska som arbetade som offentligt anställd specialistläkare i Hamburg. Innan dess hade hon haft samma slags arbete i Grekland. Enligt kollektivavtalet befordrades arbetstagarna efter tjänsteår, men åren i Grekland räknades inte med. Om hon hade arbetat iTyskland hela tiden skulle hon däremot ha placerats i en högre löneklass. EG-domstolen konstaterade att kvinnans yrke är reglerat i EG-rätten och att kollektivavtalet uppenbarligen är till nackdel för arbetstagare som haft en del av sin karriär i en annan medlemsstat. Den tyska regeringen hade emellertid invänt att klausulen i alla händelser var motiverad av objektiva skäl som inte har något samband med diskriminering. Bestämmelsen syftade till att belöna en anställds lojalitet mot en bestämd grupp av arbetsgivare och till att få henne motiverad genom utsikten att hon skulle kunna förbättra sin ekonomiska situation. Förklaringen
underkändes. Kollektivavtalet omfattar nämligen inte bara de
flesta offentliga institutioner i Tyskland utan också företag
som utför allmännyttiga uppgifter. När så många
arbetsgivare omfattas kan systemet inte motiveras av en önskan att
belöna en anställds lojalitet. Klausulen är följaktligen
oförenlig med artikel 48 i EG-fördraget och förordning
1612/68 om arbetskraftens fria rörlighet. I det andra målet dömdes Grekland för brott mot samma bestämmelser. Här var det en lag som hade samma effekt som det tyska kollektivavtalet. Det var en av landets egna medborgare som hade klagat över att de fem år som han hade tjänstgjort i den kommunala orkestern i Nice i Frankrike inte tillgodoräknades honom vid lönesättningen i orkestern i Thessaloniki, medan tiden skulle ha beaktats om han i stället hade arbetat fem år i en kommunal orkester i Grekland. Den grekiska
regeringen ansåg att problemet med att likställa tid i offentlig
tjänst i olika medlemsstater kan lösas enbart genom att gemenskapsnormer
antas. Eftersom gränsen mellan den offentliga och den privata sektorn
varierar mellan medlemsstaterna är det nämligen inte lätt
att avgöra om en verksamhet i en annan medlemsstat har utövats
vid en offentlig myndighet. Dessutom kan det vara svårt att jämföra
arbetsuppgifterna. KA |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |