EU & arbetsrätt 3 1998
EG-lagstiftningen om offentlig upphandling tar bara i mycket liten utsträckning upp sociala aspekter. Inriktningen har varit att hålla isär de affärsmässiga procedur- och kontraktsaspekterna och den socialpolitiska regleringen. Strategin bygger på antagandet att medlemsstaternas egen arbetsrätt tar hand om de arbetsvillkor som tillämpas inom ramen för offentliga kontrakt. Detta antagande bortser från det faktum att vi redan har några viktiga internationella instrument som rör sociala aspekter på offentlig upphandling. De två viktigaste är ILO-konventionen nr 94 och EG-direktivet om utstationering av arbetstagare (97/71/EG). ILO-konventionen Konventionen är tillämplig på kontrakt i vilka åtminstone den ena parten är en offentlig myndighet och som innebär att allmänna medel tas i anspråk och att medkontrahenten anlitar arbetskraft. Kontraktet skall gälla uppförande, ombyggnad, reparation eller rivning av offentliga anläggningar, framställning, hopsättning, handhavande eller transport av material, förråd eller utrustning eller utförande eller tillhandahållande av tjänster. Om någon del av arbetet utförs av underentreprenörer eller om kontraktet överlåts gäller konventionens krav också detta arbete. Nio av EUs medlemsstater har ratificerat konventionen. Storbritannien sade emellertid upp den 1982. Konventionstexten är fortfarande densamma som 1949. Inga ändringar har föreslagits officiellt. Utstationeringsdirektivet Den rättsliga
bilden Å andra sidan kan det också finnas situationer där offentlig upphandling utmynnar i ett sådant kontrakt som omfattas av konventionen men där inga arbetstagare utstationeras. En tredje möjlighet är att reglerna om utstationering och offentlig upphandling är tillämpliga, men inte ILO-konventionen. Slutligen kan både kriterierna i utstationeringsdirektivet och ILO-konventionen vara uppfyllda utan att upphandlingen omfattas av upphandlingsdirektiven eftersom den rör belopp under tröskelvärdena. Några
problem För det andra bör frågan om sanktioner utvärderas. Det övergripande problemet här är att arbetstagarna inte är parter i kontraktet. Även om vissa klausuler rör dem är det enbart i form av en indirekt reglering. Frågan är om EG-rätten på den här punkten uppfyller de krav på effektivitet som ILO-konventionen ställer upp. Den kräver att medlemsstaterna inför lämpliga påföljder, till exempel avstängning från kontrakt, för den som inte rättar sig efter arbetsklausulerna. Avstängning från kontrakt är en mycket långtgående sanktion, och det kan inte rimligen gälla redan slutna kontrakt som fortfarande löper, utan avstängning från framtida kontrakt. En sådan sanktion tycks emellertid utesluten enligt de urvalskriterier som uttömmande räknas upp i EUs upphandlingsdirektiv. Det är svårt att se varför inte en anbudsgivares brott mot sina förpliktelser mot arbetstagarna enligt tidgare kontrakt skulle kunna inbegripas i urvalskriterierna. Sanktionen måste ju under alla omständigheter tillämpas i överensstämmelse med proportionalitetsprincipen. Också i detta avseende behöver EG-rätten modifieras. Niklas Bruun |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |