EU & arbetsrätt 3 1998
Den internationella handelsrätten syftar till att undanröja handelshinder, inklusive tulltaxor som innebär ökade importkostnader. Handelshinder som inte grundar sig på tariffer är också förbjudna. De enda undantag från detta förbud som den traditionella handelsrätten tillåter är sådana som grundar sig på produkters egenskaper. Om en produkt är farlig kan den förbjudas så länge som detta gäller lika för inhemska varor. Internationellt överenskomna regler för arbetslivet betraktas som handelshinder. Men sådana normer (liksom sociala och miljömässiga normer) anses inte höra ihop med produkten utan med produktionsprocessen. Och skillnader i produktionsprocessen godtas inte av Världshandelsorganisationen (WTO) som grund för att förbjuda varor. Vidare brukar det sägas att skydd av arbetskraften eller miljön inte är frågor som särskilt rör den internationella handeln. Därför faller de utanför WTOs område. Immaterialrättigheter ansågs emellertid vara handelsrelaterade och skyddas av WTOs Trips-avtal. Det är inte lätt att se varför inte arbetstagares rättigheter i form av miniminormer skulle vara handelsrelaterade och lika skyddsvärda. Argument som angriper distinktionen mellan produkt och process, eller som visar att undermåliga sociala villkor är en form av olaglig subvention, har hittills misslyckats med att ändra dagordningen. Nyliberala ekonomer anser att arbetsklausuler strider mot frihandelsprincipen, och utvecklingsländerna ser dem som uttryck för en förtäckt protektionism. Andra
angreppssätt Men internationell handel är bara en form av ekonomisk verksamhet, och arbetsklausuler förekommer i många andra sammanhang. Kanske är det en effektivare strategi att i diskussionen om den internationella handeln föra in perspektiv från dessa andra typer av ekonomisk verksamhet och de sätt på vilka dessa regleras. Samma argument och principer för sociala hänsynstaganden skulle gälla över hela spektret av kommersiella aktiviteter. Ett nyckelbegrepp är globalisering. Den påverkar staternas möjligheter att kontrollera handelsströmmarna och gynnar framväxten av ekonomiska block som EU. Det i sin tur leder till bildandet av nya, övernationella sociala aktörer. Därmed blir det allt vanligare att man jämför villkoren för olika branscher över nationsgränserna, vilket leder till krav på övernationell reglering, inklusive arbetsklausuler. Både inom och utanför EU finns det många metoder för övernationell övervakning av att normer för arbetstagares rättigheter upprätthålls: Alla medlemsstater utom Storbritannien använder den offentliga upphandlingen för arbetsmarknadspolitiska syften. Upphandlingsdirektiven tillhandahåller en rad metoder för att säkra att arbetslivsnormer iakttas. Dessa kan anpassas till regleringen av den internationella handeln. Allmänna
preferenssystem (GSP) ger särskilda fördelar åt länder
som respekterar arbetstagares grundläggande rättigheter. Både
USA och EU har antagit GSP-program. Internationella finansinstitutioner som Världsbanken, Internationella Valutafonden och Europeiska Investeringsbanken har krävt att internationellt överenskomna regler för arbetslivet iakttas, som villkor för att bevilja ekonomiskt bistånd. Regionala handelsblock antar handlingsprogram som syftar till att upprätthålla arbetsrättsliga miniminormer. EG-direktivet om utstationerade arbetstagare är ett exempel. Till det nordamerikanska frihandelsavtalet NAFTA fogades North American Agreement on Labor Cooperation (NAALC) som skall garantera att de normer som är tilllämpliga i varje land efterlevs. Den ökande medvetenheten hos konsumenterna och deras organisationer har lett till kampanjer som går ut på att märka varor som har framställts under villkor som inte kränker vissa normer. Märkningen är inget handelshinder eftersom den enbart informerar konsumenterna. ILO har intresserat sig mycket för dessa kampanjer och har erbjudit sig att tillhandahålla ett övervakningssystem enligt en internationell konvention. Det skulle kunna göra att varje stat själv fick besluta att alla varor som produceras där skall få rättighetsmärkning, förutsatt att staten i fråga åtar sig de förpliktelser som den tänkta konventionen ställer upp och underkastar sig övervakningen. Slutsatser Brian Bercusson |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |