EU & arbetsrätt 4 1998
Genom Maastricht-fördragets sociala kapitel infördes en ny procedur för att stifta EG-rätt: Genom social dialog mellan arbetstagare och arbetsgivare på EU-nivå. Denna dialog kunde leda till avtal som kunde omvandlas till EG-direktiv. De första resultaten var de avtal som blev till direktiv om föräldraledighet och deltidsarbete. I målet T-135/96 Union européenne de lartisanat et des petites et moyennes entreprises (UEAPME) mot Europeiska unionens råd ifrågasattes föräldraledighetsdirektivet av bl a en europeisk arbetsgivarorganisation. Den åberopade artikel 173 i EG-fördraget, som innebär att var och en som är direkt och personligen berörd av ett beslut av rådet kan väcka talan mot detta. Talan avvisades. Men förstainstansrätten slog fast villkor tillämpliga på alla framtida avtal som är resultat av den sociala dialogen. Villkoren gäller parterna (representativitet), proceduren (autonomi) och den sociala dialogens resultat (demokratisk legitimitet). Demokratisk
legitimitet Den andra
är ett resultat av den sociala dialogen; direktivet bygger på
ett avtal som slutits av arbetsgivare och arbetstagare. Om detta säger
förstainstansrätten (stycke 89): Representativitet Att organisationerna
bara behöver ha tillräcklig sammanlagd representativitet gör
att avtal kan slutas av organisationer som var för sig är långt
ifrån representativa. Kriteriet tillräcklig innebär
ingen absolut storhet, det handlar om adekvans. Autonomi Autonomin upphör när parterna vill att deras avtal skall omvandlas till en EG-rättsakt och vänder sig till kommissionen, som då återtar initiativet i processen och undersöker om det finns anledning att lämna ett sådant förslag till rådet. Även om denna kontroll äger rum efter att avtalet slutits, omfattar den i praktiken också förhandlingsförloppet. Det faktum att andra parter har utestängts från förhandlingarna kan till exempel leda till att kommissionen och rådet avvisar avtalet på grund av bristande representativitet. Kommissionen och rådet kan i själva verket tvinga fram den medverkan av vissa parter som krävs för att tillräcklig sammanlagd representativitet skall uppnås. Dessutom tycktes förstainstansrätten godta att kommissionen skulle kunna beakta också avtalsparternas mandat och lagligheten av varje avtalsklausul enligt gemenskapsrätten. Det innebär att kommissionens inflytande kan bli betydande, eftersom parterna förhandlar under dess överinseende. Om den sociala
dialogen skall spela en roll i framtidens EG-arbetsrätt är frågor
om demokratisk legitimitet, representativitet och autonomi oundvikliga.
Frågan är om EG-domstolen är det bästa stället
att avgöra dessa. Europaparlamentet uppmanade i en resolution den
2 juli 1998 arbetsmarknadens parter att antingen själva, eller inom
ramen för den sociala dialogen, utarbeta förslag till förhandlingsregler
och Brian Bercusson |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |