EU & arbetsrätt 1 1999
Det var, liksom tidigare, frågan om arbetstagarnas styrelserepresentation som gjorde att ministerrådet inte heller vid sitt möte i december kunde enas om regler för Europabolag. Men det är inte den enda frågan som kan få betydelse för arbetstagarnas situation i dessa bolag. I Finland fruktar fackliga företrädare t ex att det kan bli svårt att upprätthålla den nordiska traditionen med rikstäckande kollektivavtal på branschnivå. Den nya bolagsformen skall ge företag möjlighet att ha verksamhet i flera medlemsstater utan att hindras av olikheter i de nationella rättsordningarna. Associationsrättsliga och skatterättsliga förhållanden för företag som registreras som Europabolag (Societas Europaea, SE) skall därför regleras uteslutande genom en EG-förordning och lagstiftningen i den stat där bolaget har sitt säte. Detta skulle möjligen kunna fresta företag att lägga Europabolagens huvudkontor i de länder som har de minst långtgående reglerna om arbetstagarinflytande. Därför skall också ett direktiv antas, som skall garantera arbetstagarna insyn och möjligheter att komma till tals med bolagsledningen, dels genom information och samråd, dels genom styrelserepresentation (participation). Europabolaget
kan vara moderbolag i en koncern där dotterbolagen är Europabolag
eller bolag enligt nationell rätt i andra stater. Men det kan också
driva verksamhet i olika länder genom en och samma juridiska person.
Det är kanske framförallt i det fallet som branschavtalen kan
bli ifrågasatta. Kent Brorsson
som är arbetsrättschef på Svenska Arbetsgivareföreningen
instämmer i att utvecklingen skulle kunna gå åt det håll
som Heikki Pohja fruktar. Avtalet måste slutas med bolagsledningen
och det finns ju inga rättsregler som tvingar den att välja
en bestämd motpart. Det påtryckningsmedel som då står
den fackliga organisationen till buds är strejk, påpekar Kent
Brorsson. Enligt Sten
Andersson vid justitiedepartementet har den svenska regeringen, med anledning
av de fackliga farhågorna, särskilt frågat kommissionen
om en medlemsstat kommer att kunna tillämpa samma bestämmelser
på ett Europabolags driftsställe i landet som på ett
vanligt utländskt bolags filial, och fått jakande besked. De
lagvalsproblem som skulle kunna uppstå skulle alltså inte
vara annorlunda än de som kan uppstå redan idag. Tyskland hoppas fortfarande att regler om Europabolag skall kunna antas före sommaren. Därför måste diskussionen om kollektivavtalens framtid snarast ta fart, anser Heikki Pohja. Kerstin Ahlberg |
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |