EU & arbetsrätt 3 1999
Den danska föreningsfrihetslagen, som i vissa situationer tillåter organisationsklausuler, strider enligt ett färskt avgörande av Danmarks Højesteret inte mot artikel 11 i den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Detta hade ifrågasatts av Vestre Landsret, och kan fortfarande ifrågasättas. Enligt föreningsfrihetslagen får en arbetsgivare inte säga upp en arbetstagare på grund av att hon inte är medlem i en förening, såvida hon inte redan när hon anställs har klart för sig att arbetsgivaren ställer medlemskap i en viss organisation som villkor. Förbudet mot uppsägning gäller, enligt paragraf 2 tredje stycket, inte heller om arbetstagaren är medlem i föreningen och, efter att hon blivit anställd, får veta att hon måste fortsätta att vara organiserad för att få behålla jobbet. Målet gällde en Hans Henrik Jensen vars arbetsgivare Novadan A/S slöt avtal med Specialarbejderforbundet om att i fortsättningen enbart anställa förbundets medlemmar. När avtalet slöts var Jensen oorganiserad. Efter påtryckningar gick han med i förbundet, men uteslöts senare för att han inte hade betalat medlemsavgifterna. Då blev han uppsagd. Vestre Landsret
fann att uppsägningen var tillåten enligt föreningsfrihetslagen.
Däremot ansåg den att det var tveksamt om lagen står
i överensstämmelse med de senaste årens praxis i Människorättsdomstolen
rörande artikel 11 i europakonventionen om de mänskliga rättigheterna.
Med hänsyn till de vittgående konsekvenser som ett underkännande
eller en begränsning av organisationsklausulerna skulle få
för den danska arbetsmarknaden ansåg den emellertid att det
bör överlåtas till lagstiftaren att ta ställning
till om denna praxis bör leda till en ändring av föreningsfrihetslagen. Människorättsdomstolens praxis är inte entydig. Även om man i motsats till vad Højesteret gjorde skulle anta att Människorättsdomstolen sedan införandet av den danska föreningsfrihetslagen 1982 har utvidgat skyddet enligt konventionen till att omfatta den negativa föreningsfriheten, kan detta inte utan vidare innebära att Danmarks folkrättsliga förpliktelser har utvidgats i motsvarande mån. Den danska regeringens företrädare har, när tillfälle givits i Europarådets regi, protesterat mot denna uppfattning. Inkorporerandet av den europeiska människorättskonventionen genom lag i dansk rätt kan inte betyda att Danmarks folkrättsliga förpliktelser utvidgar sig i takt med Människorättsdomstolens senare tolkningar. Föreningsfrihetslagen är lex specialis i förhållande till EMRK-lagen. Dess innehåll var och är partipolitiskt omstritt. En ändring av dansk rätt på detta område lämpar sig därför, som också antas av landsretten i Novadan-målet, bättre att göras genom lag än genom dom. Ruth Nielsen
|
Institutet för social civilrätt | Webbredaktör |