Arbetsröttsportalen
 
 
Startsida Sök på portalen Sök i nordiska rättsdatabaser
           
 
Logga in här  Ändra lösenord  Anslut dig till Arbetsrättsportalen   
 
 

 

Förslag om anmälningsplikt och kontaktperson för företag som utstationerar till Sverige

Sammanfattning
Utländska arbetsgivare som utstationerar arbetstagare till Sverige ska vara skyldiga att göra en anmälan till Arbetsmiljöverket och utse en kontaktperson i landet. Det föreslår Arbetsmarknadsdepartementet i en promemoria. Att kräva att arbetsgivaren har en representant på plats som har behörighet att förhandla och ingå kollektivavtal skulle dock vara en otillåten begränsning av den fria rörligheten, enligt promemorian.

Läs hela artikeln
Förslag om anmälningsplikt och kontaktperson för företag som utstationerar till Sverige

Texten har även publicerats i:
EU & arbetsrätt

Tillbaka

Skriv ut sidan
 
Publicerad av
Kerstin Ahlberg
 
Publicerad här den
2011-11-21
 
 
  Om Arbetsrättsportalen | Redaktör | Om cookies | © Institutet för social civilrätt