Den öppna seminarieserien Arbetsrätten i EU-perspektiv återupptas

Seminarieserien Arbetsrätten i EU-perspektiv pågick i många år vid Arbetslivsinstitutet. Seminarierna kommer fortsättningsvis att ges av Institutet för Social Civilrätt vid Stockholms universitet.

Det första seminariet har rubriken Anställningsvillkor vid övergång av verksamhet och hålls tisdagen den 16 oktober kl 15. – 17. Plats: Spelbomskan, Aula Magna, Stockholms universitet.

Den öppna seminarieserien Arbetsrätten i EU-perspektiv återupptas
Seminarieserien Arbetsrätten i EU-perspektiv pågick i många år vid Arbetslivsinstitutet. Seminarierna kommer fortsättningsvis att ges av Institutet för Social Civilrätt och äga rum vid Stockholms universitet.
Ambitionen är att hålla sex – åtta seminarier årligen och uppmärksamma aktuella arbetsrättsliga frågor, huvudsakligen med europeisk anknytning. Seminarieserien vänder sig till forskare, praktiserande jurister t.ex. inom organisationer och förvaltning, förhandlare för arbetsmarknadens parter och andra som är intresserade av arbetsrättens utveckling. Serien syftar till kunskapsförmedling och erfarenhetsutbyte mellan arbetsrättsforskare och praktiker liksom mellan olika sidor av arbetsmarknaden.

Nästa seminarium:

Anställningsvillkor vid övergång av verksamhet

Tid Tisdagen den 16 oktober kl 15 – 17

Plats: Spelbomskan, Aula Magna, Stockholms universitet. Lokalen ligger 4 – 5 minuters gångväg från T-banestation Universitetet.

Inledare: Jonas Malmberg, professor i arbetsrätt, verksam vi Uppsala universitet
Vid seminariet diskuteras samspelet mellan de olika reglerna om anställningsvillkor i samband med övergång av verksamhet i MBL, LAS och företagsöverlåtelsedirektivet. Bland annat uppmärksammas reglernas tillämpning i fråga om avtalspensioner och om ansvarsfördelningen mellan överlåtare och förvärvare i fråga om äldre fordringar.
Ingen föranmälan krävs.
Varmt välkomna!