Aktuella seminarier

Seminarieserien Arbetsrätten i EU-perspektiv fortsätter:
• 14 maj: Upphandling och låglönekonkurrens efter Rüffert-domen
Seminarierna är öppna för alla. Ingen anmälan krävs och deltagande är kostnadsfritt.

Välkomna till seminariet

Upphandling och låglönekonkurrens efter Rüffert-domen
onsdagen den 14 maj kl 15.00 – 17.00

Plats: Bergsmannen, Aula Magna, Stockholms universitet. Lokalen ligger 4–5 minuters gångväg från T-banestation Universitetet.

Inledare: Professor Niklas Bruun, Helsingfors universitet
Kommentatorer: Chefsjuristen Anders Weihe, Teknikföretagen, och förbundsjuristen Claes-Mikael Jonsson, LO

Den 3 april kom domen i målet Rüffert, där EG-domstolen underkände en tysk lag som innebär att entreprenörer som deltar i en offentlig upphandling måste förbinda sig att betala lön enligt kollektivavtalet på orten för att få kontraktet (se sid 1 i detta nr). Vid seminariet behandlas vad denna och annan aktuell praxis från EG-domstolens innebär för möjligheterna att motverka låglönekonkurrens och att ta sociala hänsyn i samband med offentlig upphandling.

2008-01-10