Årets första seminarium: Anställningsskyddet och de nya sjukskrivningsreglerna

Varmt välkomna till seminariet

Anställningsskyddet och de nya sjukskrivningsreglerna
torsdagen den 29 januari 2009 kl 15.00 – 17.00

Inledare: jur dr Annamaria Westregård, Lunds universitet
Kommentatorer: Annett Olofsson, LO-TCO Rättsskydd och Johanna Torstensson och Sara Kullgren, Sveriges kommuner och landsting

Anställningsskyddet och de nya sjukskrivningsreglerna
torsdagen den 29 januari 2009 kl 15.00 – 17.00

Plats: Rum Bergsmannen, Aula Magna, Stockholms universitet. Lokalen ligger 4–5 minuters gångväg från T-banestation Universitetet.

Inledare: jur dr Annamaria Westregård, Lunds universitet

Sedan halvårsskiftet 2008 har vi nya sjukskrivningsregler. Efter tre månaders sjukskrivning ska man pröva om arbetstagaren kan sköta annat arbete hos arbetsgivaren och efter sex månader ska arbetsförmågan prövas mot hela arbetsmarknaden. De nya socialförsäkringsreglerna orsakar nya arbetsrättsliga frågeställningar även om regleringen av anställningsskyddet och arbetsgivarens rehabiliteringsskyldighet är oförändrad. Vid seminariet reder Annamaria Westregård ut några av dessa, och Annett Olofsson och Johanna Torstensson berättar hur parterna hanterar de nya reglerna.

2009-01-09