Välkommen till seminariet "Förbud mot åldersdiskriminering – hur funkar det?"

Nästa öppna seminarium i serien Arbetsrätten i EU-perspektiv är
• Förbud mot åldersdiskriminering – hur funkar det?
onsdagen den 13 maj kl 15.00 – 17.00
Plats: Rum Bergsmannen, Aula Magna, Stockholms universitet
Inledare: Professor Ann Numhauser-Henning, Lunds universitet

Sedan den första januari 2009 är det förbjudet med åldersdiskriminering i Sverige. Hur kommer det att fungera? I t.ex. anställningsskyddslagen återfinner vi ett antal situationer där ålder traditionellt direkt eller indirekt har betydelse för hur man behandlas. Vidare är ålder som diskrimineringsgrund på flera sätt speciell. Enligt definitionen avses ”uppnådd levnadslängd”. Men, ålder är en ”flytande” egenskap och föreligger alltså alltid som ett continuum. Det kan t.ex. vara svårt att bestämma en relevant jämförelseperson/-grupp. Fungerar den traditionella diskrimineringsrätten under sådana omständigheter? Problemen speglas redan i utformningen av diskrimineringsförbudet och de ventiler i skyddet som finns där. Vid seminariet tittar vi på EG-domstolens praxis så här långt och resonerar kring tillämpningen i ett svenskt perspektiv.

Seminarierna i serie Arbetsrätten i EU-perspektiv är öppna för alla. Det kostar inget att delta och ingen föranmälan krävs. Aula Magna ligger 4 – 5 minuters gångväg från T-banestation Universitetet.

Välkomna!

2009-01-22