Seminarium 19 oktober: Arbetstagarinflytande i EU

Arbetstagrinflytande i EU – ny praxis och ny reglering är rubriken på nästa seminarium i serien Arbetsrätten i EU-perspektiv. Seminarierna är öppna för alla. Det kostar inget att delta och ingen föranmälan krävs.

Arbetstagarinflytande i EU
– ny praxis och ny reglering

måndagen den 19 oktober kl 15 – 17

Två färska domar och de nya bolagsrättsliga regler som är på gång i EU har gjort frågan om arbetstagarinflytande högaktuell:
• I maj friade danska Højesteret två fackliga förtroendemän som tidigare dömts för insiderbrott då de rådgjort om en fusion som den ene hade fått vetskap om i egenskap av arbetstagarrepresentant i en bolagsstyrelse.
• Den 10 september kom EG-domstolens dom i målet Fujitsu-Siemens, om förhandlingsskyldigheten vid kollektiva uppsägningar i en koncern.
• Samtidigt förhandlar EU:s medlemsstater om en ny förordning med stadga för europeiska privata aktiebolag (SPE-bolag), där striden står om arbetstagarnas rätt till styrelserepresentation (eller motsvarande).

Inledare:
professor Ronnie Eklund, Stockholms universitet
kanslirådet Petra Herzfeld Olsson, Arbetsmarknadsdepartementet
Kommentatorer:
Johan Wahlstedt, förhandlare vid Teknikföretagen
Ulrika Westman, förbundsjurist vid IF Metall

Plats: Bergsmannen, Aula Magna, Stockholms universitet. Lokalen ligger 4 – 5 minuters gångväg från T-banestation Universitetet.

2009-07-01