Seminarium om socialförsäkring vid gränsöverskridande verksamhet

Seminarieserien Arbetsrätten i EU-perspektiv fortsätter vid Stockholms universitet onsdagen den 10 februari med seminariet Socialförsäkring vid gränsöverskridande verksamhet. Seminarierna är öppna för alla. Det kostar inget att delta och ingen föranmälan krävs.

Tid: onsdagen den 10 februari kl 15 – 17

Lokal: Rum Bergsmannen, Aula Magna. Aula Magna ligger 4 – 5 minuters gångväg från T-banestation Universitetet.

Inledare: docent Thomas Erhag, Göteborgs universitet

Utformningen av socialförsäkringen skiljer sig mycket åt mellan EU:s medlemsstater, men det finns ingen egentlig strävan efter ökad likhet. Med stora skillnader i socialförsäkringsskydd och kostnader uppstår på samma sätt som inom arbetsrätten en diskussion om social dumpning. EU-lagstiftningen erbjuder en samordning enligt principer som avviker från dem som gäller inom t.ex. arbetsrätten och skatterätten. Utstationerade arbetstagare kan t.ex. enligt EU:s samordningsregler för social trygghet kvarstå under utsändningslandets lagstiftning i 24 månader. Seminariet belyser dessa frågor utifrån den nya förordningen 883/2004 som börjar tillämpas 1 maj 2010.

Seminariet därefter blir

Att samtala med EU-domstolen – om medlemsstaternas och arbetsmarknadsparternas möjligheter att kommunicera med EU-domstolen

måndagen den 8 mars 15 –17

Inledare: professor Jonas Malmberg, Uppsala universitet och jur. kand. Susanne Sjölander