Seminarium om upphandling och kollektivavtalsreglerade pensioner

Välkomna till seminariet

Offentlig upphandling och kollektivavtalsreglerade pensioner och försäkringar

tisdagen den 16 november kl 16 – 18 OBS tiden!

Plats: Rum Bergsmannen Aula Magna, Stockholms universitet. Lokalen ligger 4 – 5 minuters gångväg från T-banestation Universitetet.

Inledare: Sören Öman, föreståndare, Centret för kommersiell rätt, Niklas Bruun, professor, Institutet för social civilrätt och Catharina Bäck, förhandlare, Sveriges Kommuner och Landsting och Karl Pfeifer, chefjurist, Arbetsgivarverket.

EU-domstolens dom i målet Kommissionen mot Tyskland (C-271/08) från i somras slog fast att offentliga arbetsgivare måste rätta sig efter EU:s regler om offentlig upphandling när de beslutar vilket försäkringsbolag som ska ha hand om kollektivavtalsreglerade pensioner. Samtidigt betonar domstolen att detta inte utesluter att arbetstagarna ges ett inflytande över beslutet och att avtalets sociala syften tillvaratas. Vid seminariet analyseras domen av Sören Öman och Niklas Bruun kommenterar. Catharina Bäck beskriver vilka likheter och skillnader det finns mellan det tyska kollektivavtal som målet gällde och det kommunala tjänstepensionsavtalet i Sverige.

2010-10-27