Religionsfrihet och arbete Seminarium 9 maj

Seminarieserien Arbetsrätten i EU-perspektiv fortsätter med seminariet Religionsfrihet och arbete i Europarätten.

Religionsfriheten skyddas av såväl Europakonventionen om mänskliga rättigheter som av EU:s rättighetsstadga. Vad innebär det på en arbetsplats? Hur har man rätt att uttrycka sin tro på jobbet – och vilka religiösa manifestationer måste man avstå från? Kan man kräva att få bära muslimsk huvudduk eller ett kristet kors runt halsen? Kan en man vägra att skaka hand med en kvinna med hänvisning till sin tro? Professor emeritus Reinhold Fahlbeck, Lunds universitet, belyser dessa och andra frågor utifrån sin nya bok ”Bed och arbeta Om religionsfrihet i arbetsliv och skola”, där han analyserar Europadomstolens rättspraxis och skärningspunkterna mellan EU-rätten och Europakonventionen.

Tid: måndagen den 9 maj kl.15 – 17.

Plats: Rum Bergsmannen Aula Magna, Stockholms universitet. Lokalen ligger 4 – 5 minuters gångväg från T-banestation Universitetet.

Seminarierna är öppna för alla. Det kostar inget att delta och ingen föranmälan krävs.

2011-04-28