Seminarium om yttrandefrihet och whistle-blowing i arbetslivet

"Yttrandefrihet och whistle-blowing i arbetslivet
Ny praxis från Europadomstolen för mänskliga rättigheter"
är rubriken på höstens första öppna seminarium om arbetsrätten i EU-perspektiv som hålls onsdagen den 21 september kl.15 – 17

Plats: Rum Spelbomskan, Aula Magna, Stockholms universitet. Lokalen ligger 4 – 5 minuters gångväg från T-banestation Universitetet.

Inledare: Jur.dr. Petra Herzfeld Olsson, Uppsala universitet
Kommentatorer: Stellan Gärde, LO-TCO Rättsskydd och
Göran Söderlöf, Sveriges Kommuner och Landsting

Det är i hela samhällets intresse att missförhållanden i äldrevården kommer till allmänhetens kännedom. Det understryker Europadomstolen för mänskliga rättigheter i en färsk dom där den konstaterar de tyska domstolarna gjorde en felaktig avvägning mellan behovet att skydda arbetsgivarens anseende å ena sidan och arbetstagarens yttrandefrihet å den andra när de godkände avskedandet av sjuksköterskan Brigitte Heinisch för att hon hade anmält sin arbetsgivare till åklagaren. Petra Herzfeld Olsson analyserar domen och Stellan Gärde och Göran Söderlöf resonerar om hur svenska AD:s praxis står sig i ljuset av denna.

Länk till Heinisch v. Germany (application no. 28274/08): http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?item=1&portal=hbkm&action=html&highlight=28274/08&sessionid=76981946&skin=hudoc-en

2011-09-05