Seminarium: Ny ILO-konvention om arbete i hushåll – vilka blir följderna i Sverige?

Tid: onsdagen den 19 oktober kl 15 – 17

Plats: Rum Bergsmannen, Aula Magna, Stockholms universitet. Lokalen ligger 4 – 5 minuters gångväg från T-banestation Universitetet.

Inledare: Catharina Calleman, Örebro universitet

Barnflickor, privata hemvårdare och andra som arbetar i människors hem har ofta en utsatt position och inte samma arbetsrättsliga skydd som andra. Det gäller även i Norden där det blir allt vanligare att särskilt kvinnor från andra länder anställs för att arbeta i hushåll. I somras antog ILO en konvention, C189 Domestic Workers Convention, som ska förbättra deras ställning. Catharina Calleman presenterar konventionen och analyserar utifrån sin forskning vilka följder den kan få i Sverige och övriga nordiska länder.

Seminarierna är öppna för alla. Det kostar inget och ingen anmälan behövs.

2011-09-28