Nya regler om utstationering och stridsåtgärder: Seminarium 12 april

Vad innebär kommissionens förslag till nya regler
om utstationering och stridsåtgärder? Det är rubriken på ett öppet seminarium vid Stockholms universitet.

Tid: torsdagen den 12 april kl 15.00 – 17.00

Plats: Rum Spelbomskan, Aula Magna, Stockholms universitet. Lokalen ligger 4 – 5 minuters gångväg från T-banestation Universitetet.

Inledare: Professor Jonas Malmberg, Uppsala universitet
Kommentatorer: Sam Hägglund, generalsekreterare vid Europeiska Byggnadsarbetarefederationen, och
Linda Nilsson, arbetsrättsjurist vid Sveriges Byggindustrier

Den 21 mars lade Europeiska kommissionen fram två förslag på arbetsrättens område: ett nytt direktiv om genomförande och tillsyn av reglerna i utstationeringsdirektivet och en förordning som ska klargöra förhållandet mellan de ekonomiska friheterna och grundläggande sociala rättigheter som rätten att vidta stridsåtgärder. Vid seminariet går Jonas Malmberg igenom förslagen. Sam Hägglund, som har varit inblandad i ”förarbetena” på EU-nivå, och Linda Nilsson från byggarbetsgivarna, som har arbetet mot oseriösa företag och svartarbete som ett prioriterat mål, kommenterar.

Seminarierna är öppna för alla. Det kostar inget att delta och ingen föranmälan krävs.

2012-03-21