Enskildas skadeståndsansvar vid kränkningar av Europakonventionen - vad är nytt i HD:s dom?

Seminarium 9 mars.

Tid: Onsdagen den 9 mars kl. 15.00 – 17.00

Plats: Spelbomskan, Aula Magna, Stockholms universitet.
Lokalen ligger 4 - 5 minuters gångväg från T-banestation Universitetet.

Inledare: Professor Håkan Andersson, Uppsala universitet,
Docent Petra Herzfeld Olsson, Uppsala universitet,
Erland Olauson, medlare och opartisk ordförande enligt industriavtalet.

I december gav Högsta domstolen mellandom i en tvist mellan den tidigare ägaren till byggföretaget HGS och Svenska Byggnadsarbetareförbundet. Ägaren yrkar ersättning för skada vållad genom en blockad som påstås ha kränkt företagets rätt enligt Europakonventionen för mänskliga rättigheter, och HD kommer fram till att ett fack-förbund under vissa omständigheter kan bli skadeståndsskyldigt i en sådan situation.

Vid seminariet analyserar Håkan Andersson, Petra Herzfeld Olsson och Erland Olauson vad som är nytt i HD:s dom, vad som kan vara ett sådant kvalificerat otillbörligt handlande som utlöser skadeståndsansvar och hur ett ansvar enligt allmänna skadestånds-rättsliga regler skulle samspela med de arbetsrättsliga skadeståndsreglerna.

Karta

2016-02-17