Ny rapport om deltids- och visstidsdirektivens effekter i Norden

EUs direktiv om deltids- respektive visstidsarbete fick icke obetydliga effekter för den existerande regleringen i Sverige och Danmark. Det framgår av en forskningsrapport med titeln EU og det nordiske spil om lov og aftale.

EUs direktiv om deltids- respektive visstidsarbete fick icke obetydliga effekter för den existerande regleringen i Sverige och Danmark. Bland annat fick betydelsefulla kollektivavtal ändras. I Danmark tog man också ett steg mot något som i praktiken är en erga omnes-modell, då parternas avtal om implementering av deltidsdirektivet upphöjdes till lag för de arbetsförhållanden som inte omfattas av kollektivavtal. Det framgår av en ny rapport från ett nordiskt projekt där forskare undersökt vilka strategier arbetsgivare, fackliga organisationer och lagstiftare haft inför de europeiska förhandlingarna om deltids- och visstidsarbete, och när de direktiv som så småningom blev resultatet skulle genomföras i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Forskarna konstaterar också att förhandlingarna på europeisk nivå har stärkt centralorganisationerna på arbetsmarknaden i Danmark, Sverige och Finland. Rapporten, som har titeln EU og det nordiske spil om lov og aftale, har skrivits av Kerstin Ahlberg, Søren Kaj Andersen (red), Niklas Bruun, Kristine Nergaard och Aslög Rask. Projektet har genomförts inom det s k SALTSA-programmet och rapporten har nr 2:2003 i skriftserien Working Life Research in Europe som ges ut av Arbetslivsinstitutet.

2003-06-15