Arbetslivsinstitutet söker doktorand i arbetsrätt

Arbetslivsinstitutet söker en doktorand som skall vara knuten till projektet ”Arbetsrätt i omvandling – globala, europeiska och lokala perspektiv”. Sista ansökningsdag den 7 juni 2004

Arbetslivsinstitutet i Stockholm söker

Doktorand i arbetsrätt
till enheten för Arbetets organisering och marknad

Enheten Arbetets organisering och marknad bedriver forskning, utvecklingsarbete och utbildning kring individens villkor inom arbetslivet och på arbetsmarknaden.

Anställningen skall vara knuten till projektet ”Arbetsrätt i omvandling – globala, europeiska och lokala perspektiv”. Inom projektet bedrivs arbetsrättslig forskning med internationell och EU-inriktning i syfte att öka kunskapen om hur den nordiska arbetsmarknaden i framtiden kan styras och regleras med hänsyn till EU. Förutom en lång rad självständiga forskningsprojekt bedriver forskargruppen en relativt omfattande utåtriktad verksamhet som syftar till att sprida kunskap och stimulera till tankeutbyte om utvecklingen inom området. Forskargruppen ger, tillsammans med Handelshögskolan i Köpenhamn och Svenska Handelshögskolan i Helsingfors, ut nyhetsbrevet EU & arbetsrätt och anordnar regelbundet öppna seminarier, workshops och konferenser.

Arbetsuppgifter
Doktoranden skall främst ägna sig åt egen forskarutbildning med inriktning mot europeisk eller internationell arbetsrätt. Doktoranden får i begränsad omfattning utföra övrig tjänstgöring som avser utbildning, forskning och administrativt arbete inom ramen för anställningen.

Kvalifikationer
Sökande ska ha avlagt juris kandidatexamen eller i annan ordning förvärvat motsvarande kunskaper.

Innehav av doktorandanställning regleras i högskoleförordningen och innebär normalt ett tidsbegränsat förordnande under fyra år. Anställningen förutsätter att vederbörande senast vid tillträdet antagits som doktorand vid aktuell vetenskaplig institution. Vid bedömning av de sökande fästs avseende vid förmågan att tillgodogöra sig forskarutbildningen.

Sökande bör tillsammans med ansökan inge examensarbete eller motsvarande skriftligt arbete, samt om möjligt, en forskningsplan.

Tillträde enligt överenskommelse

Upplysningar lämnas av professor Niklas Bruun, tel. 08-619 67 44 eller docent Jonas Malmberg, tel 08-619 67 91. Fackliga företrädare är Monika Bjerlöv (SACO), tel 08-619 69 53 och Anita Isaksson (ST), tel 08-619 67 03.

Välkommen med din ansökan till Registrator, Arbetslivsinstitutet, 113 91 Stockholm, senast den 7 juni 2004. Bifoga styrkt meritförteckning och övriga handlingar Du vill åberopa. Märk ansökan ”Doktorand, 2004-0367”.

2004-05-12