Utredning om skyddet för företagshemligheter

Sverige: Regeringen har tillsatt en särskild utredare med uppgift att utreda frörändringar i skyddet för företagshemligheter. Den del av utredningen som har relevans för arbetstagare gäller arbetstagares straffansvar.

Utredningen syftar till att undersöka vilka lagförändringar som krävs för att anpassa den svenska lagen till nya EU-reger om skyddet för företagshemligheter. Den del som har relevans för arbetstagare har inte samband med förändringar på EU-nivå. De handlar om hur ett straffansvar kan utformas när det gäller en anställd som obehörigen utnyttjar eller röjer en företagshemlighet som han eller hon har fått tillgång till inom ramen för sina arbetsuppgifter.

Vid utformningen av sina förslag ska utredaren särskilt uppmärksamma och värna om tryck- och yttrandefriheten, den svenska arbetsmarknadsmodellen och skyddet för anställda och andra som avslöjar brott eller andra allvarliga missförhållanden i en verksamhet.

Uppdraget ska redovisas senast den 19 maj 2017.

Dir. 2016:38

Caroline Johansson