Kommissionens förslag om minimivillkor för alla arbetstagare

Inledare: Caroline Johansson, doktorand vid Uppsala universitet
Kommentator: Departementssekreterare Susanna Ståhl, Arbetsmarknadsdepartementet
Magnus Lundberg, jurist, TCO
Niklas Beckman, arbetsrättsjurist, Svenskt Näringsliv

Tisdagen den 13 februari kl 15.00 – 17.00
Bergsmannen, Aula Magna, Stockholms universitet.

Strax före jul lade Europeiska kommissionen fram ett förslag till direktiv ”om tydliga och förutsägbara arbetsvillkor i Europeiska unionen”, som ska ersätta det nuvarande direktivet om arbetsgivarens skyldighet att upplysa arbetstagaren om anställningsvillkoren (91/533). Det nya direktivet ska inte bara föreskriva en utvidgad informationsskyldighet för arbetsgivarna, utan också lägga fast några minimivillkor som ska gälla för alla arbetstagare i EU. Vem som är arbetstagare ska definieras i direktivet medan medlemsstaterna själva avgör vem som ska ses som arbetsgivare – vilket kan vara någon som inte är part i anställningsförhållandet.

Vid seminariet kommer Caroline Johansson att presentera direktivförslaget. Susanna Ståhl talar om regeringens ståndpunkter inför de kommande förhandlingarna om förslaget och Niklas Beckman och Magnus Lundberg kommenterar det ur partsperspektiv.

Länk till direktivförslaget COM(2017) 797

2018-01-30