Från öppenhet till fragmentering - nya regler om arbetskraftsinvandring

Onsdag den 11 april kl. 15.00 - 17.00
Spelbomskan, Aula Magna, Stockholms Universitet
Inledare: Professor emerita Catharina Calleman
Kommentatorer: Förbundsjurist Hedvig Forsselius, Unionen
Amelie Berg, Jurist Arbetsgivarfrågor, Svenskt Näringsliv

Arbetskraftsinvandring har diskuterats intensivt de senaste åren, både i Sverige och i Europa i övrigt. Sedan en arbetsgivarstyrd modell för arbetskraftsinvandring med lika villkor för alla kategorier arbetstagare infördes i Sverige 2008 har missbruk påvisats och debatterats. En rad åtgärder har sedan införts för att förhindra utnyttjande. Antagandet av EU-direktiv för särskilda kategorier har samtidigt gjort reglerna komplicerade och svåröverskådliga. Till dessa regler hör de om företagsinterna förflyttningar som trädde i kraft i Sverige i den 1 mars och genomför det så kallade ICT-direktivet (2014/66/EU). Direktivets syfte är främst att underlätta företagsintern förflyttning för tredjelandsmedborgare inom unionen och att minska den administrativa bördan när dessa arbetar i flera medlemsstater. I juni 2018 träder så nya regler om säsongsanställning i kraft. De genomför Säsongsanställningsdirektivet (2014/36/EU), vars syfte är att tillförsäkra säsongsarbetare från tredje land anständiga arbets- och bostadsförhållanden och samtidigt att förhindra att de stannar kvar i landet.

Några frågor som berörs vid seminariet är: Hur skiljer sig de nya reglerna från de svenska huvudreglerna? Vem kan få tillstånd för företagsintern förflyttning respektive säsongsanställning? Och på vilka villkor? Vilka effekter kan de nya reglerna tänkas få?

Välkomna!

Inbjudan