Europadomstolen och vaccinationstvång – tänkbara effekter för svensk rätt

Seminarium den 10 november kl 15.00 – 17.00

Tid:
Onsdagen den 10 november kl 15.00 – 17.00

Plats:
Seminariet hålls både i sal Spelbomskan i Aula Magna, Stockholms universitet och på webben via Zoom. Spelbomskan ligger 4 – 5 minuters gångväg från T-banestation Universitetet. En karta över campus bifogas. För att delta via zoom logga in på: https://stockholmuniversity.zoom.us/j/5733146713

Inledare:
Doktorand Erik Grahn, Uppsala universitet

Kommentatorer:
Arbetsrättsjurist Sophie Thörne, Almega
Förbundsjurist Kirsi Piispanen, Vårdförbundet

Europadomstolen för mänskliga rättigheter har tagit emot ett antal klagomål som rör vaccinationstvång. Klagomålen aktualiserar frågan om Europakonventionen tillåter att vaccination mot Covid-19 görs obligatorisk för vissa grupper av arbetstagare genom lag. Frågan om vilka krav på vaccination som en arbetsgivare kan ställa på arbetssökande och arbetstagare är inte klarlagd i svensk rätt. Kan Europadomstolens prövning av dessa mål få någon betydelse för svensk rätt?

Mot bakgrund av klagomålen kommer Erik Grahn utifrån Europadomstolens tidigare praxis i och utanför arbetslivet att dra slutsatser om vilka faktorer som kan vara relevanta för bedömningen.  Likheter och skillnader mellan omständigheterna i klagomålen och tidigare avgöranden tas upp. Bland annat diskuteras var beslut om hälso- och sjukvårdsfrågor bör tas, hur olika intressen har balanserats och vilket skydd nationell rätt bör uppställa. Vidare behandlas hur Europadomstolen tidigare sett på vaccinationsmotstånd i förhållande till religions- och tankefriheten.

Hybridseminariet är öppet för alla. Det kostar inget att delta och ingen anmälan krävs.

Välkommen!

Länk