|  
		
       
 EU & arbetsrätt 2 2004 
 Expertgrupp granskar hur medlemsstaterna lever upp till EU-stadgan om grundläggande rättigheter Såväl dansk som finsk och svensk arbetsrätt 
        ifrågasätts av den expertgrupp som kommissionen inrättat 
        för att granska hur medlemsstaterna lever upp till kraven i EUs 
        stadga om grundläggande rättigheter. Intressant  och 
        nytt  är att gruppen tolkar stadgan mot bakgrund av både 
        ILOs konventioner och Europarådets 
        sociala stadga. Att en stat respekterar mänskliga rättigheter är en förutsättning för medlemskap i EU (artikel 6.1 och 49 i fördraget). Om en medlemsstat ihållande och allvarligt åsidosätter mänskliga rättigheter kan statens rösträtt i ministerrådet upphävas (artikel 7 i fördraget). Genom Nicefördraget fick kommissionen också behörighet att övervaka om det finns risk att medlemsstater åsidosätter de mänskliga rättigheterna (artikel 7.1). Den preventiva dimensionen av detta arbete betonas och diskuteras i ett meddelande som kommissionen antog under hösten 2003. Redan tidigare hade kommissionen tillsatt ett 
        nätverk av oberoende experter med uppgift att årligen rapportera 
        i vilken mån medlemsstaterna respekterar de mänskliga rättigheterna. 
        Gruppen består av en expert från varje medlemsland. Arbetet 
        bedrivs med utgångspunkt från de materiella artiklarna i EUs 
        stadga om grundläggande rättigheter. Helt nyligen publicerade 
        nätverket sin rapport för år 2003. Uttalandena i rapporterna 
        binder inte kommissionen, men troligt är att de kommer att få 
        betydelse för tolkningen av stadgan.  EU-stadgan innehåller många arbetsrättsligt relevanta artiklar. Den saknar emellertid hänvisningar till ILOs regelverk på området. Inte heller hänvisar den till praxis från något av de organ som övervakar efterlevnaden av olika konventioner om ekonomiska och sociala mänskliga rättigheter. Emellertid är det i dessa källor som rättigheterna givits substans. Därför är det intressant att nätverket har antagit ett brett förhållningssätt och för varje artikel anger vilka andra konventioner som är av betydelse för artikelns tolkning. Alla relevanta ILO-konventioner och relevanta artiklar i Europarådets sociala stadgor nämns. De stater som inte ratificerat dessa uppmanas att göra det. Vidare går nätverket igenom praxis från dessa konventioners övervakningsorgan. Oro uttrycks då exempelvis över att Danmark vid genomförandet av deltidsdirektivet kränkt rätten till kollektiv förhandling enligt ILO-konventionerna 87 och 98. Vidare påtalas rörande stadgans artikel 
        31 om rättvisa arbetsförhållanden att Europeiska kommittén 
        för sociala rättigheter kritiserat Finland eftersom arbetstagare 
        som utsätts för strålning inte har rätt till reducerad 
        arbetstid. När det gäller artikel 28 som skyddar strejkrätten 
        har nätverket också uppmärksammat kommitténs kritik 
        av att Sverige inte tillerkänner oorganiserade arbetstagare rätt 
        att initiera stridsåtgärder  en kritik som numer är 
        obsolet (se artikel i detta nr av EU & arbetsrätt). 
         Nätverkets förhållningssätt 
        är glädjande för dem som gärna ser att skyddet för 
        ekonomiska och sociala mänskliga rättigheter stärks. Frågan 
        är om nätverkets vägval kan komma att påverka EU-stadgans 
        innehåll i förhållande till unionsrätten. Det vore 
        onekligen märkligt om stadgans bestämmelser skulle tolkas vidare 
        i en nationell kontext än i förhållande till unionsrätten, 
        och särskilt om olika tolkningar används av EUs organ. Det blir 
        därför intressant att följa hur kommissionen kommer att 
        förhålla sig till nätverkets rapporter.  
 Kommissionens meddelande 
        Att respektera och främja unionens värden KOM(2003) 
        606 slutlig Dokument av och om 
        nätverket finns på  | 
  
|  
       
  |