EU & arbetsrätt 2 2005


 

Förslag om effektivare övervakning av utstationerade arbetstagares villkor i Finland

Övervakningen av arbetsvillkoren för arbetstagare som utstationeras till Finland skall bli effektivare, genom att en rad nya förpliktelser läggs på de utländska arbetsgivarna. Det föreslår arbetsgruppen Ulteva 2 som överlämnade sitt betänkande till arbetsminister Tarja Filatov den 26 maj.

Som EU & arbetsrätt tidigare rapporterat (se nr 1/2005) är de flesta branscher i Finland täckta av allmängiltiga kollektivavtal, vilka gäller även för utländska företag som sänder personal till Finland. Nu skall även de som arbetar i branscher där det inte finns något sådant kollektivavtal garanteras ”normal och skälig lön”, genom att avtalet mellan den utländska arbetsgivaren och arbetstagaren jämkas om den lön som de kommit överens om är väsentligt lägre än vad som är normalt och skäligt. Som måttstock kan t ex ett icke allmänt bindande kollektivavtal användas. När det gäller anställda i utländska bemanningsföretag som sänds ut till Finland skall dessa ha samma minimilön som anställda i finska bemanningsföretag.

För att stärka övervakningen föreslår arbetsgruppen också en rad nya förpliktelser för de utländska arbetsgivarna. Om arbetet pågår i mer än 14 dagar skall arbetsgivaren ha ett ombud i Finland, som kan företräda honom i domstol och ta emot myndighetsdokument och stämningar, från det att arbetet börjar och minst tolv månader efter att det avslutats. Det är den som beställer arbetet som skall se till att företaget tillsätter ett ombud. Brott mot denna omsorgsplikt är straffbelagt.

Då arbetet inleds skall de utländska arbetsgivarna genom sitt ombud i Finland (eller i hemlandet om inget ombud har utsetts) tillhandahålla arbetsgivarens och arbetstagarens personuppgifter och en utredning om den utsända arbetstagarens arbetsvillkor, bl a arbetsavtalets längd, platsen för arbetets utförande, arbetsuppgifterna, vilket kollektivavtal som skall tillämpas, grunderna för fastställande av lönen samt arbetstiden. Det krävs också en utredning om arbetstagarens rätt att arbeta i landet, dvs. huruvida personen kommer från någon av EUs medlemsstater eller t ex har arbetstillstånd.

Därtill skall arbetsgivarens ombud eller arbetsgivaren själv kunna tillhandahålla arbetstidsjournal och information om de löner som betalats ut, ifall arbetet i Finland varar längre än åtta dagar. Även dessa bestämmelser är straffbelagda.

Utredningen om de utsända arbetstagarnas arbetsvillkor skall tillhandahållas facklig förtroendeman eller förtroendefullmäktig. Om han eller hon inte representerar arbetstagaren, krävs ett befullmäktigande från denne. Ett tydligt bevis på den utsända arbetstagarens egen vilja skall vara tillräckligt.

Gruppen, som bestod av företrädare för olika ministerier och arbetsmarknadsorganisationer, står enhälligt bakom alla förslag. Att även arbetsgivarna har ett intresse av sådana här regler förklaras bl a av att det efter EUs utvidgning har startats drygt 2 800 helt finskägda företag i Estland, av vilka många är bemanningsföretag.


Arbetsgruppens Ulteva 2s betänkande Ehdotus lähetetyistä työntekijöistä annetun lain muuttamiseksi


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör