EU & arbetsrätt 3/4 2009


 

Alltför många undantag för sjöfolk i EU:s arbetsrätt, anser kommissionen

Nu vill Europeiska kommissionen ändra utstationeringsdirektivet (96/71) - fast inte på de punkter som har aktualiserats av målen Laval och Rüffert, om någon trodde det. Efter att ha samrått med arbetsmarknadens parter har kommissionen stärkts i sin uppfattning att det inte är motiverat att undanta sjöfolk från EU:s arbetsrätt i den utsträckning som görs idag, bl.a. i utstationeringsdirektivet. Därför kan den tänka sig att man utvidgar direktivets tillämpningsområde, så att även ombordanställda täcks.

Olika slags undantag som rör ombordanställda finns i fl era centrala arbetsrättsdirektiv, och i slutet av 2007 inledde kommissionen samråd för att höra om arbetsmarknadens parter ansåg att de fortfarande var motiverade (se EU & arbetsrätt nr 4/2007 sid 6).

Arbetsgivarna inom sjötransportbranschen, Europeiska Redareföreningen ECSA, ville behålla dagens regler, medan deras motpart, Europeiska transportarbetarefederationen ETF ville avskaffa dem alla. Parterna inom havsfi sket lämnade däremot in ett gemensamt svar där de var överens om att fl era av undantagen inte borde vara kvar.

När kommissionen under 2009 samrådde med parterna i en andra omgång tillbakavisade den ECSA:s argument och gjorde klart att det finns anledning att se över såväl direktivet om europeiska företagsråd (nu 2009/38) som direktivet om information och samråd (2002/14), lönegarantidirektivet (2008/94), direktivet om kollektiva uppsägningar (98/59), företagsöverlåtelsedirektivet (2001/23 och utstationeringsdirektivet. Det innebär inte nödvändigtvis att alla undantag avskaffas rätt och slätt, det kan också bli fråga om att utforma nya specialregler som är anpassade till villkoren i branschen.


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör