EU & arbetsrätt 1 2011


 

Lönebildningen het potatis när EU tar fastare grepp om medlemsländernas ekonomiska politik

Alla medlemsländer kan komma att få rekommendationer från EU om hur höga lönerna kan få bli och på vilken nivå löneförhandlingarna bör föras, oavsett om de går med i den nya Euro plus-pakten eller ej. Det är följden av beslut som fattades redan förra året. Nu diskuteras procedurer som ska sätta hårdare press på medlemsstaterna att också följa rekommendationerna. Fackliga organisationer har reagerat kraftigt mot att EU ska ha synpunkter på lönebildningen. Arbetsgivarorganisationen BusinessEurope däremot menar att parterna måste erkänna att det fi nns nödsituationer då regeringarna måste gripa in.

Enligt EUF-fördraget ska medlemsstaterna samordna sin ekonomiska politik med hjälp av allmänna riktlinjer som ministerrådet och statsoch regeringscheferna drar upp. De är också skyldiga att undvika alltför stora underskott i de offentliga fi - nanserna och iaktta budgetdisciplin enligt kriterier som anges i fördraget. Om en medlemsstat inte sköter sig kan ministerrådet rikta rekommendationer till landets regering. För euroländer med alltför stora underskott kan det t.o.m. bli böter.

Finanskrisen har nu lett till slutsatsen att de här reglerna måste tillämpas strängare än hittills. De grundläggande dragen i den framtida styrningen av medlemsländernas ekonomiska politik drogs upp i början av 2010 i den nya strategin Europa 2020, som slår fast vilka mål EU ska nå när det gäller sysselsättningen, investeringar i forskning och innovation, klimatoch energipolitik, utbildning och fattigdomsbekämpning.

Strax därefter publicerade kommissionen ett meddelande med mer konkreta förslag. EU skulle, till skillnad från nu, inte bara övervaka budgetunderskott och skuldsättning, utan också hålla ett öga på den makroekonomiska utvecklingen och konkurrenskraften i medlemsländerna. Dessutom skulle EU komma med rekommendationer till medlemsländerna innan de lägger fast sina budgetar och sin ekonomiska politik, i stället för att, som nu, utvärdera dem i efterhand. På så sätt skulle man kunna upptäcka och förebygga risken för bl.a. makroekonomiska obalanser. Och det är här frågan om lönebildningen kommer in. Enligt kommissionen fi nns det farliga skillnader i konkurrenskraft och makroekonomiska obalanser som beror på att resurser har gått till lågproduktiva verksamheter, vilket gör det nödvändigt att korrigera kostnader och löner, genomföra strukturella reformer och omfördela arbetskraft och kapital. Situationen i varje land ska därför analyseras utifrån ett antal indikatorer, däribland produktivitet och arbetskraftskostnad per enhet.

När stats- och regeringscheferna så i juni antog allmänna riktlinjer för den ekonomiska politiken uttrycktes saken ännu mer konkret (se EU & arbetsrätt nr 2/2010 sid 4). Enligt dessa ska medlemsstaterna ”främja rätt ramvillkor för löneförhandlingssystemen” och det är uppenbart att det är en decentralisering av lönebildningen som åsyftas. Här sägs också att en lämplig lönesättning i den offentliga sektorn är en viktig signal för att trygga återhållsamhet med löneökningarna i den privata sektorn.

De fackliga protesterna började redan då. De har tilltagit under förhandlingarna om de förslag till förordningar om förebyggande och korrigering av makroekonomiska obalanser som kommissionen lade fram i september, och de har inte minskat efter rapporter om hur kommissionens tjänstemän på plats i Grekland har demonstrerat vad de menar med ”nödvändiga korrigeringar av kostnader och löner”, som villkor för EUs och Internationella valutafondens stödpaket. Det senare har till och med fått ILO att reagera (se artikel på nästa sida).

Förordningarna ska enbart handla om proceduren för övervakningen. Kommissionen ska årligen publicera rapporter om hur vart och ett av medlemsländerna ligger till i förhållande till olika indikatorer, och om det verkar fi nnas risk för obalanser kan ministerrådet rekommendera medlemsstaten att vidta förebyggande åtgärder. Om det redan har uppstått en ”alltför stor” obalans, ska ministerrådet i detalj beskriva vad medlemsstaten bör göra. Medlemsstaten ska då meddela vilka politiska åtgärder den planerar. Om kommissionen och ministerrådet bedömer att åtgärderna är otillräckliga ska de uppmana landet att ändra sin plan. Och så där ska det fortsätta tills de är nöjda.

Allt detta gäller alltså alla medlemsstater. Idén är att de ska fås att rätta in sig i ledet genom politiskt tryck från övriga regeringar. För länder som inte har euron som valuta föreslås inga andra påtryckningsmedel. Euroländer som Finland ska däremot ytterst kunna tvingas att betala böter.

För euroländerna och andra länder som frivilligt anslutit sig (bl.a. Danmark) gäller också den s.k. Euro plus-pakten. Det är inte en lagstiftningsakt utan ett politiskt dokument där de berörda stats- och regeringscheferna lovar att vidta åtgärder för att stärka konkurrenskraften. Här framhålls åter graden av centralisering i lönebildningen och lönerna i den offentliga sektorn, men man har också lagt till att ”indexeringsmekanismer” ska ses över – allt dock med respekt för arbetsmarknadsparternas autonomi. Pakten i sig innehåller inga sanktioner och formellt är den enbart ett starkare politiskt åtagande att förverkliga strategin Europa 2020 och de allmänna riktlinjerna för den ekonomiska politiken.


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör