EU & arbetsrätt 1 2011


 

Regler om anmälningsplikt och behörig företrädare i Sverige dröjer

Det blev inga regler i den svenska filiallagen om anmälningsplikt och om skyldighet att utse en kontaktperson för företag som utstationerar arbetstagare till Sverige. Det står klart sedan Riksdagen antagit regeringens proposition med anledning av Filiallagsutredningens betänkande från i somras (se EU & arbetsrätt nr 2/2010 s. 2).

Utredningen förslog att utländska företag som bedriver verksamhet i Sverige med anställd personal ska anmäla detta till Bolagsverket, och även utse en särskild kontaktperson i landet.

När det gäller kravet på kontaktperson menade LO, TCO och Saco att utredarens förslag inte var tillräckligt. Enligt dem bör utländska tjänsteföretag vara skyldiga att utse en representant i Sverige med behörighet att förhandla och ingå kollektivavtal. Regeringen sade sig förstå deras behov, men menade att både en sådan regel och regler om anmälningsskyldighet passar bättre i en arbetsrättslig lag. Riksdagen underströk att sådana regler behövs och konstaterade att utredningsarbete pågår i Regeringskansliet.


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör