EU & arbetsrätt 3 2013


Direktiv om information och samråd i form för sina ändamål

I stort sett tjänar direktiven om information och samråd, kollektiva uppsägningar och övergång av verksamhet sina syften, men man bör överväga att slå ihop eller förenkla dem. Det är slutsatsen av Europeiska kommissionens ”konditionstest” (fitness-check) av de tre direktiven.

Den övergripande slutsatsen av utvärderingen, som inleddes 2011 (se EU & arbetsrätt 2/2011 s. 5), är att alla de tre direktiven tjänar sina syften (are fit for purpose) och att de bidragit till att dämpa chocken av den ekonomiska krisen.

Kommissionen försäkrar oroade intressenter att utvärderingen inte syftar till avreglering utan till att förbättra den rådande ordningen. I slutrapporten understryks att information och samråd numera är en grundläggande social rättighet.

Utöver att rapporten är ett intressant uttryck för kommissionens syn på frågor om information och samråd uppmärksammar den ett antal problem. Trösklarna i direktiven gör att en stor del av företagen inom EU inte omfattas av dem. Även offentlig verksamhet och sjöfarten är undantagna från direktiven. En annan sak som minskar deras praktiska betydelse är att organ för arbetstagarinflytande saknas i många företag som i och för sig omfattas av direktiven – för att det ska bli något av rätten till information och samråd krävs det ju att arbetstagarna är aktiva.

Kommissionen ser inte EU-lagstiftningen som en lösning för alla frågor som uppmärksammas i rapporten, men menar att den kan ligga till grund för att diskutera en sammanslagning eller förenkling av de tre direktiven. Först ska kommissionen emellertid samråda med arbetsmarknadens parter.


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör