EU & arbetsrätt 1 2015

Ska regler om information och samråd samlas i ett direktiv?

Ska man slå ihop de olika direktiven om information och samråd på nationell nivå till ett enda? Det frågar Europeiska kommissionen som har inlett det första samrådet med arbetsmarknadens parter enligt artikel 154 i EUF-fördraget.

Regler om information och samråd med arbetstagarna på nationell nivå finns i tre olika EU-direktiv: direktivet om kollektiva uppsägningar (98/59), företagsöverlåtelsedirektivet (2001/23) och direktivet om information och samråd (2002/14). I ett ”konditionstest” här om året konstaterade kommissionen att de på det hela taget har tjänat sina syften, men att man ändå borde överväga att göra dem mer enhetliga (se EU & arbetsrätt 3/2013 s. 4). De har t.ex. inte riktigt samma tillämpningsområde och i de två äldre direktiven är det oklart vad som menas med information och samråd, medan direktivet från 2002 innehåller tydliga definitioner.

Om man slog ihop de tre direktiven och gjorde reglerna för de olika situationerna mer enhetliga skulle det bli enklare, resonerar kommissionen, och frågar om de europeiska organisationerna för arbetsgivare och arbetstagare håller med. De har tiden fram till halvårsskiftet på sig att svara.


Arbetslivsinstitutet Eu & arbetsrätt

Institutet för social civilrätt | Webbredaktör